Så var det dette med synd da.

04Dec14

Så var det dette med synd da.

Bibelen sier alle har syndet og har ingen ære (eller aksess) til/i Hans verden. Litt fritt oversatt da, men du skjønner bilde. Det virker som om vi alle bare leser innledningen og så kjenner vi på vår egen følelse og bygger opp om tidligere dommedags forkynnere og vips så har vi et klart bilde. Er det slik at gGud kommer til å dømme meg når vi kommer til livets avslutning eller hvordan skal vi forholde oss til det? De gode nyhetene er at du er allerede dømt! Du er både funnet svak, som en lettvekter og ikke god nok. DERFOR lot han straffen som DU skulle hatt (jeg også), ramme Han, Jesus Kristus slik at du skulle gå FRI. Bibelen sier også at synde anklagene som gikk imot oss pga lovens bud og krav. Dvs at vi ikke strakk til i standarden og falt totalt igjennom på om vi var gode nok. Akkurat det tok Jesus med seg på korset og naglet det til treet og på den måten sier bibelen at dommen ble oppfylt i Jesus. Ja ikke bare det men mye mer. Det står i samme rennet at Han avvæpnet maktene og myndigheten og stilte dem (alle maktene  og demonene) åpenlyst til skue da han triumferte over dem på korset. Så egentlig er hele rukkelet med dine synder, feil og mangler gjort opp for, betalt for av Jesus Kristus. Akkurat derfor er HAN bibelens sentrale person. Fordi han dealte med det som er vårt grunnleggende utfordring, relasjonen med Gud vår kjærlige Far. Men så er neste kapittel om du stadig følger meg. Når jeg roter det til da igjen. Hva skjer da? Så bra du spørte. Vel bibelen sier at vi elsker fordi Han elsket oss først. I kjærligheten er tilgivelsen. Så tilgivelsen er ikke bare i fortid eller nå tid. Den er også i fremtid fordi Jesus kjærlighet er evig, total og over alt. Men sier du, hvorfor er det så mange som ikke tar i mot denne kjærligheten? Vel, det må du nesten spørre de om. Jeg tok imot denne kjærligheten og tilgivelsen fordi det rett og slett trengtes i mitt liv. Fikk det ikke til. Jeg tror at en av de tyngste grunnen til at så få tar imot tilgivelse, opprettelse og troen at de tror at Gud fortsatt dømmer dem. De tror at man må ligge på knærne hele dagen, si frem bønner og lese 23 kapiteler hver dag. Og enda ikke være god nok. Det er temmelig langt fra sannheten. Bibelen sier også at det er Guds godhet som driver oss til omvendelse. Når du får smak på denne kjærligheten, tilgivelsen og opprettelsen så blir gjensvaret at man vil lære dette mer å kjenne. Bibelen sier at vi elsker fordi Han elsket først. Men sier du, vil han ikke holde opp alle mine synder mot meg slik at jeg skal være ydmyk og holde meg til syndsbekjennelsen? Vet ikke hva du bekjnenner men jeg bekjenner Guds Ord og tro og håp, og fremtid. Hør hva bibelen sier i Romerne 4:  7 “Salige er de

        som har fått sine overtredelser tilgitt

        og sine synder skjult.

     8 Salig er det menneske

        som Herren ikke tilregner synd.”

Gud er ikke på jakt etter synd. Han er på jakt etter tro og rettferdighet. Hør her fra Galater brevet: 1:13 “Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er enhver som henger på et tre. 14 Dette skjedde for at folkeslagene ved Jesus Kristus skulle få del i den velsignelse som var lovt Abraham, og for at vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om.”

 Dette blir litt dypt, men pytt pytt. Abraham kalles for troens Far i bibelen. Det som forfatter Paulus sier her er at Gud kjøpte oss fri fra alt messet vi rotet til ved å gi Jesus som var totalt uten synd og urenhet. Han fikset opp, også ville Gud at disse velsignelsene skulle bo i oss. Rettferdighet, tro, glede, håp og helbredelse fra fortidens sår. Det er kjærlighet det. Vel sier du, dette er for godt til å være sant. Neida, det er bare begynnelsen. Gud har mer på lager og nå kommer mitt poeng. Gud trenger ikke våre bekjennelse av nederlag og synd. Han trenger at vi tar imot det vi allerede har fått og lar det få ha fokus, vokse og få næring i våre liv. Det du gir oppmerksomhet det vokser, Om du gir oppmerksomhet til synd, grådighet og egoisme så vokser det og troen i deg dør. Gir du oppmerksomhet på Gud og den løsningen han har allerede gjort for deg så kommer et type liv du tidligere bare kunne drømme om. Indre fred og harmoni. Utfordringen min som far, ektemann og pastor er å stadig, stadig ha fokus på det Kristus gjorde, og det Han er i stand til. Ikke det jeg fikser. Jeg starter hver dag med å sett fokus den veien så blir resten av dagen rimelig grei fordi nå lever jeg ikke lenger selv men Han lever i meg. Religion er botsøvelser uten liv og kristen bonderomantikk. Kristus er en person som er Nåde og sannhet. Når flere og flere innser at eget strev og kav ikke duger skal våre kirker og bedehus oppfylles av mennesker som bekjenner og tror hva de allerede har fått og starter på veien med å lære Han å kjenne og lese bibelen som en instruksjons bok til livet og ikke en bok til dom og nederlag.

Ha en inntresann jul! Jostein

No Responses Yet to “Så var det dette med synd da.”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

