Et forvirret nyhets bilde

05Aug14

Et forvirret nyhets bilde
Jeg er av de som leser nyheter. Hele tiden alle typer. Liker å fylle med og ser det som viktig å være orientert i nyhets bilde.
Det er ganske mye som skjer om dagen. Midtøsten og krigene der, men også i Afrika og Asia og andre pågående konflikter som i Mexico og andre plasser som ikke kommer opp i nyhets bilde.
Jeg gremmes av Odd Karsten Tveit og andre journalister som er så til de grader ensidige i sin fremstilling av konflikten i Gaza. Det virker som om Rød politisk avdeling i NRK huset har frie tøyler og at ikke selv eier som er den norske stat vet å stoppe journalist med egen agenda. Men det er vel slik livet er. En som har en posisjon kan si hva som oppfattes som rett og riktig og servere det som sannhet. Derfor burde vi aldri ta for gitt at noe som serveres som en sannhet er en sannhet. Som regel er det mye mer og mye bredere. Jeg spør meg selv. Hva er sant? Og jeg sveiper over og får med meg kristen vinklingen. Får med meg internasjonale dekning for nettopp å gjør meg opp en mening selv. Media dekning er ganske komplisert og det å være en Kristus etterfølger i 2014 med så enormt mye påvirkning i dags media samt teologiske strømninger og et utdannings samfunn som har en sekulær vinkling kan skape både det ene og det andre.
Det store spørsmålet er jo hva i all verden sier Ånden til kirken i dag? I alle tider og til alle tider så har krig og rykter om krig vært sentralt i vår virkelighet. Mennesker er og blir onde og er ganske så primitive når det kommer til hvordan de kommuniserer. Makt og våpen er ikke akkurat noe som skaper dialog. Men i mitt liv som mann, far og pastor så er det så viktig for meg å navigere i vår tid med noe som går dypere. 7 ganger oppmuntrer Ordet oss i Åpenbaringsboken om at vi skal lytte til NRK og VG for å ta riktige valg og sveipe innom Facebook for å bli justerte. NEI, Nei og atter et nei. Ånden er ganske så oppdatert på livene våre. Han mener faktisk noe om de også. Jeg vil oppmuntre deg til å styre livet ditt mer tydelig. Søk innover mot Gud. De eldgamle disiplinene som Ordet, bønn osv gjelder også i dag. I det å høre Guds stemme ligger også vår trygghet. Her ligger også vårt potensial og fremtid. Når vi sier: ”Tal din tjener hører” så aktiviseres himmelen og Gud vil formidle noe som kan hjelpe deg. Justere deg og skape trygghet i en forvirret verden. Når samlivet knirker kan det være Gud har noen gode ideer. Når en kirke ikke fungerer etter planen så er Gud klar til å gi signaler som kan justere kursen og hjelpe til. Å høre på Gud er å innstille antennene på en annen kanal. Stillhet er ofte en mangel vare men bør oppsøkes. Alle kan høre fra Gud. Gud taler i ordet sitt og når man har fått Guds Ånd kan man også høre og forstå Hva som er på Hans hjerte. Tenk hva som skjer når Guds vilje skjer i de Kristus troende. Guds rike blir synlig her og nå! #hvasierånden

No Responses Yet to “Et forvirret nyhets bilde”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

