Er jeg i fokus?

10feb14

Hvor er fokuset?

Hva er fokuset i mitt liv? Vi lever i en interesann kultur. Det handler mye om drømmer, selv realisering og potensialet. Dette er kjempeviktig i forhold til forvaltning av eget liv og egne talenter og gaver. Av og til når vi tar valg så er parametere for å ta valget ofte: Hva får jeg igjen for dette. Det gjelder, forhold, utdannelse, sosiale forhold og personlige ambisjoner og ikke minst økonomiske fordeler. La meg stille et par spørsmål ut fra en tekst i bibelen:
“I identified myself completely with him. Indeed, I have been crucified with Christ. My ego is no longer central. It is no longer important that I appear righteous before you or have your good opinion, and I am no longer driven to impress God. Christ lives in me. The life you see me living is not “mine,” but it is lived by faith in the Son of God, who loved me and gave himself for me. I am not going to go back on that.” Galatians 2:20 Tmsg

Paulus som skriver dette til en kirke i Galatia, dagens Tyrkia sier at det ikke er viktig for han å fremstille seg bra over for de andre eller prøve å imponere Gud. Her sier denne bibeloversettelsen på en ganske radikal måte at: My Ego Is No Longer Central. Det er en bekjennelse det svir av!
Om våre liv ikke er egosentriske eller selvsentrerte så åpner det opp på en helt ny måte. Man blir attraktiv for andre mennesker. Ofte er vi så fokuserte på MEG. MITT og MIN verden.
Vi satt en dag med noen unge mennesker i stua, Brit og meg. De hadde vært gjennom ganske røffe saker. Sånn litt over snittet. Når jeg hører på tankene om livet, Gud og fremtiden mikset med ganske mørk oppvekst, møte med sykehus og terapeuter og psykologer så slår det meg at vi lever så enormt isolerte liv. Og vi tror at MIN verden er den største og riktige verden.
Når vi slipper vårt ego så slipper vi også noen av murene vi ofte har rundt oss. Det kan være forsvars murer, sosiale murer og vi murer oss inne og de andre ute.
Jeg ble såå grepet av disse unge folkene som hver dag måtte velge hvordan de skulle møte verden, folkene, usikkerheten og fremtiden.
Å være Kristus fokusert skaper broer til andre mennesker fordi det ikke handler om meg og min verden men mitt fokus er på andre, større ting og situasjoner som foregår i andre sitt liv.
Hør her: tenk om vi alle hadde som mål å redusere vårt ego, meg selv inkludert. Da ville mange som venter på ei hånd å holde i eller en person å snakke til være tilgengelig.

Ha en god dag.

No Responses Yet to “Er jeg i fokus?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

