Samlivs prosjektet

04Feb14

Gebursdag
Min kone Brit fyller året i dag. Ikke så mye, bare litt. Ikke noe rundt tall men sånn et lite tall. Vi er gift i 30 år, begge over 50 og har voksne barn som selv står på egne ben og er gifte.
Caroline er 23 og studerer til en master og Christer studerer medisin på fjerde året.

Det å holde sammen er ikke alltid en selvfølge eller så lett. Det er ikke bare i min alder at folk går fra hverandre. Det er unge som gjør det og når man kommer i vår alder så er det liksom om limet forsvinner. Det er ofte barna som er fokus til de er ute av ”rede” også er det tomt! Veldig stilt. Ikke noen tenåringer som ikke kommer hjem, eller smeller med dørene og låner bilen eller er uenige i all verdens avgjørelser.
Når man blir så voksen som vi er så gjør man seg noen refleksjoner og ser hva har vært en bra ting som gjør at jeg ikke ønsker, vil eller planlegger å slutte å være gift, men fortsette til det er naturlig slutt.
I går satt vi og reflekterte om hvordan vi har levd og for så vidt lever. Vi er ganske aktive, høyt tempo og altfor lite fritid. MEN i alle år fra vi var nygifte har vi investert i forholdet vårt. Ikke en dag uten en tlf samtale. Aldri en dag når vi er hjemme uten en bønn sammen. Aldri en dag uten et godt ord i en eller annen form. Dette er en vane som til de grader er OSS. Husker en gang jeg var på business tur i Mexico og USA. På den tiden var det ikke noe mobil telefoner. Ikke mail, skype eller sånne moderne hjelpe middel. Vi ringte noteringsoverføring. Jeg husker enda når jeg tok tlf. Inne på Universial studio, slo nr. til sentralen og spurte etter mitt hjemme nr og hørte Brit stemme og barna i bakgrunnen. Utrolig deilig. Hva snakket vi om? Livet, barna været og sluttet av med: Du? Eg e glae i dg. Jo lenger borte man er jo mer så øker man på med gode ord. Jeg har alltid reist i mine jobber og dette var vår dyre vane. Alltid en update. På søndag da jeg kom hjem med siste fly fra Oslo så var det å bruke to timer på update. Vi må jo være på same linje!

Ingenting går av seg selv, er et ordtak og man må GJØRE noe for å ha det bra i samlivet. Så her er min smørbrød liste:
1 Invester i forholdet. Det blir aldri for mye. Vær kreativ og finn kjærlighets språket og kjør på.
2 Update hverandre så mye som mulig på alle områder. Ikke hold noe tilbake, det blir sand i maskineriet
3 La Gud være sentrum i forholdet. Aldri en dag uten bønn til Gud og med gud. Enten før barna er oppe, middags bordet eller når det passer for dere, men la det skje!
4 Planlegg date, helg og ferier for å dyrke, love & Love & Love

Om man lykkes på hjemmebane er det så mye annet som går veien. Ikke gi deg! Gå for gull og tenk at dette kan jo bare bli bedre.

Lykke til med samlivs prosjektet ditt og mitt!

J
IMG_1805

No Responses Yet to “Samlivs prosjektet”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

