En Kristus etterfølger i 2013

10Oct13

Hva er en Kristus disppel i 2013?

 

Det er et ganske godt spørsmål egentlig. Hva er det IKKE? Hvordan måle det og Når starter og ender det?

 

En dag sa en foretningsmann at han satt omgitt av mine disipler ….. Ofte bruker vi termen disipler av mennesker og det er for så vidt rett, fordi å være disippel er å gå i lære hos en mester. Dette bruker vi i dag når det gjelder å ta mesterbrev og gå i lære og til en viss grad å være Trainee i en bedrift, program eller organisasjon.

Men at en pastor eller leder har sine disipler er ikke det som mesteren tenkte. Han ville nok at vi alle skulle følge HAN og ikke en organisasjon, system, kirkesamfunn, tjenestegave eller den mest hippe på den kristne stjerne himmelen.

 

 

1              En Kristus disippel følger Kristus. Men kan absolutt og bør absolutt være under lederskap i en lokal kirke i alle livets sesonger. Da referer vi til Guds tanke om å være en del av kroppen som ER KRISTUS. Man kan ikke være Kristus etterfølger og ikke være i en lokal kirke.

2              En Kristus etterfølger følger noen dyptgående disipliner. Dette er lagt opp i hensikten med å følge Kristus. Man følger ikke seg selv og sin egoistiske tanke lenger. Man har fått et nytt verdisystem, en ny retning og interesser. Man lever pr. Definisjon ikke sitt eget liv lenger, man etterfølger en mester. En som er større, kan mer og vil lengre. En som vet hva livet er og ikke minst hva døden er. Han har vært der og sett hva det er og ikke er, derfor kalles Han også Guds Sønn og troens opphavsmann og fullender. Dvs at han er fra før det hel startet og vil stå støtt til det hele er over.

De kristne disiplinene:

  1. a.    Dåp i vann
  2. b.    Regelmessig giver
  3. c.     Ordets leser
  4. d.    Bønn er den daglige kommunikasjonen med Gud
  5. e.    Tjener i en lokal kirke under ett lokalt lederskap
  6. f.     Deler troen sin med mennesker som ikke har så mye tro

3              En Kristus etterfølger er arbeider/tjener i den lokale kirken. Vi alle har et enormt potensial og kraft som vi bruker på en hau med ting. Du vet selv hva dine talenter, gaver tid og oppmerksomhet blir brukt til. Tenk om alle Kristus troende var Kristus etterfølgere og plantet seg i den lokale kirken og ikke hadde en TV kirke som felleskap. Tenk på når sååå mange mennesker gikk sammen om å forandre sitt lokal samfunn. Brukte sin tid, kraft og energi på andre istedenfor seg selv? Fytti, det hadde forandret Norge!

4              En Kristus etterfølger er for LIFETIME. Det sies at 90% av oss Kristus troende har tatt imot troen før 19 år. Det er muligens sant. Har ikke noen statistikk utenom at det er sagt som en påstand. Hva som er interessant for disse Kristus troende 19 åringene er hva som skjer når de er 25, 32, 40, 50 og 62. Det synes som det å følge Kristus og det han holder på med, nemlig å bygge sin kirke, ikke er så attraktivt om noen år. Dette burde vi informere en 19 årig Kristus etterfølger om at ingenting går på skinner. Å være betyr ikke å holde ut eller stadig følge eller å ha åndelig utvikling. Etter noen år i denne ”bransjen” så har jeg sett at mange det er av etter en kjempe start. Derfor mener jeg at alle Kristus troende må starte med å bygge et fundament for troen og retningen i sitt liv. Alle burde ha en hensikts erklæring. Alle burde si at jeg skal komme gjennom skuffelser. Sykdom skal ikke hindre meg fra å følge Kristus. Ikke leilighet i Spania heller. Penger er gitt meg å forvalte for å gi bort mer enn å bygge mitt imperiet. Jeg vil tjene min genrasjon i min tid og forberede neste generasjon til å gå lengre med Kristus en hva jeg fikk til! Amen (la DET skje)

 

Advertisements


No Responses Yet to “En Kristus etterfølger i 2013”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: