Hvor er entreprenørene og pionerene i vår tid?

06Oct12

Bilde

 

Tekst

Bibelen sier at vi er ment til å fullføre løpet OG bevare troen. Jeg er i ferd med å nå ”middagshøyden” i alder.  Jeg har sett mye, hørt enormt mye og observert stjerner som kommer og har gått. Det være sangere, talere, pastorer, visjonærere og hele spekteret i Guds Rike.

Men hvor ble de av? Hvorfor skinner de ikke lenger? Hva gjorde at mine ”ministry” venner for 30 år siden er ute av tjeneste og funksjon. Noen tror ikke lenger, noen er skilt, noen ble involvert i en liten ”verdenskrig” som tok piffen av de, eller utav de. Her er det mange svar og løsninger på vanskelige spørsmål. Har ikke til hensikt å prøve å svare engang, bare å komme med en liten ting i det store bilde. Et spørsmål kanskje: Hvor er entreprenørene og pionerene i vår tid? I en tid som denne? Ester 4:14. Vi kan kalle de for evangelister (litt smalt og masser av vrangforestillinger) vi kan kalle de for apostler? (det samme her). Men hvor er de som planter kirker? Starter nye skoler? De som sier: Vi kan forandre verden! Og menigheten som sier : Vi SKAL forandre verden! Var på seminar med Petter Stordalen denne uken. For en mann! Tenk om han hadde startet kirker istedenfor hoteller. Jeg er direkte provosert at Mr. Kjos i Norwegian. Han bare utkonker alle andre selskaper og kjøper 222 NYE fly i en tid der alle har bremsene på. En viss Arne Rettedal utfordret hele den politiske elite når han som en av de første  fikk nyss om at det kanskje var olje i Nordsjøen. Han brøt de politiske korrekte måtene og satte himmel og jord i bevegelse for å klargjøre hele Stavanger distriktet for en invasjon av oljerelatert industri og befolkning. I vår bibel har vi en Paulus. Vi har flere apostler som ikke er fremtredende i NT men som skapte historie. Vi har kirkefedre opp igjennom som har gitt livet sitt for pioner arbeid. Hva med denne tiden? Får pionerene rom i dagens kirke? Få pionerene tilbake til kirken! La oss alle bli Kristus disipler i en tid som denne og finne ut hvor vi skal tjene det stooooore oppdraget. Ikke flyindustrien eller hotell næringen men Guds Rike som skal igjen bli erfart, synlig og midt i sentrum av nasjonen vår.

Tiltak: 1. Be om arbeidere i Guds Rike. 2:Skap møteplasser som utfordrer våre måter å bygge på. 3 Gi rom for neste generasjon. 4 Gi rom for pionerene og entreprenørene! Samfunnsreformasjon er ikke å mene noe om alt som er galt, men å demonstrere Guds Rikes kvaliteter gjennom trening, handling og en kirke som snakker sant om Gud, Sant om livet og sant om mennesker! #nærmeredyperevidere  Jostein Krogedal.

Hovedpastor Intro

Advertisements


4 Responses to “Hvor er entreprenørene og pionerene i vår tid?”

  1. godt sagt!

  2. Hvor ble det av Guds menn? De som ydmyker seg og lever i frykt for herren i bønn og bibel? De som forkynner Guds ord slik bibelen virkelig er? Disse entreprenørene og pastorene bruker verdslige midler for å få «kirkene» deres til å vokse..Det blir færre og færre bibelske pastorer og ledere og fler og fler «buisnessmen» som kaller seg pastorer, ikke vet de hva skriften sier og i tillegg forkynner de det folk vil høre..aldri synd,dom og omvendelse slik Jesus forkynte, men kun » Jesus elsker deg»..noe forøvrig Jesus aldri gikk rundt å sa til noen..Jeg ber om at vi får menigheter og pastorer som forstår at Guds ord er fasit i alt og at ALT skal forkynnes og praktiseres..Guds kjærlighet er først og fremst at han redder mennesker fra evig pine i helvete og fører mennesker hjem til seg i himmelen..å ikke forkynne dette er å forkynne et annet Evangelium. Blir ikke dette forkynt og lært i menigheten så gjør vi ikke som Jesus. Min bønn er for oss i Norge at vi får menigheter,forkynnere og pastorer som er bibeltroe og lever etter det..Da vil vi få se oppriktige hele kristne reist opp gjennom sann og dyp forkynnelse av Guds ord. Husk at Jesus sier, «Dere er mine venner dersom dere holder mine bud» Joh.15:14, og Johannes sier «ved dette vet vi at vi kjenner han, at vi holder hans bud» 1.joh.2:3. Ekte kjærlighet til Jesus vises i lydighet til ordet og at dette leves ut i menighet og liv ellers. «Dere er i sannhet mine disipler dersom dere blir i mitt ord» Joh.8:31, Tilbake til Guds ord pastor, dit må vi..hvis ikke tekkes vi bare mennesker og ikke Gud. Og da sier Guds ord at vi IKKE er Jesu tjenere..Gal.1:10

    Alt til ære for Jesus Kristus!

  3. Ska sei Bjørn. Her vet du mye mer enn meg. Vi vandrer tydeligvis ikk ei samme kretser. De jeg kjenner er bibellesende pastorer som frykter Gud. Frykter betyr jo å følge, tilbe og la seg lede. Men fprstår bekymringen din om de som du kjenner ikke leser i bibelen. ikke forkynner ordet og bare snakker om andre ting.

    Mvh Jostein

  4. 4 Bjørn

    Hei igjen 🙂 Som pastor og leder for mange regner jeg med at du kun vil tjene Jesus og lede mennesker ut fra Guds sanne ord. Kunne du tatt en titt på disse 3 undervisningene? De har virkelig hjulpet meg og jeg vil veldig gjerne høre hva du tenker om disse..Håper å høre fra deg når du har sett disse..mvh Bjørn


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: