KIRKE

18May12

KIRKE
En spurte meg her om dagen om hvorfor vi all verden gidder. Gidder å engasjere oss i den lokale kirken. Godt spørsmål det der. Om du ikke kan svare på det går du på autopilot og har mistet lidenskapen for å bety en forskjell for andre mennesker. Jeg er snart 50 og har vel forlatt punktet at jeg vil gå tilbake til ”fiskebåten”. Men la meg gi deg noen perspektiver på hva som kan motivere oss. Thomas, Ann Elin, Anders, Maren David, Runar…. Lista er lang. Mennesker som fikk en erfaring av en oppstanden Kristus og ble innlemmet i et fellesskap som er Kristus sentrert. Bjørnar er den første som tok imot i Intro. Det er 9 år siden. I dag er han gift, flyteknikker, to barn…snart. Er leder i kirken. Leder et av teamene som ser etter nye mennesker. Han har plantet seg og blomstrer. Dette er egentlig nok for meg. Dette er hva Jesus sa vi skulle gjøre: Snakk ut de gode nyhetene, demonstrer de og gjør Kristus disipler. Videre ville han at vi skulle bygge Hans kirke med alt vi eier og har. Det forunderer meg mange ganger at så mange sitter hjemme og ruger på sin tro. Noen er såret og blir aldri ferdige med det. Noen prioriterer vekk 2 timer på søndagen fordi….. (tusen grunner) Noen synd det er kjedelig med kirke i jakten på ekstraordinære. Listen kunne vært lang. Egentlig er det ikke noe alternativ til kirke. Enten du kaller det en huskirke, Norske kirke, Pinsekirke eller en cellekirke. Tenk om en million nordmenn gikk til en av disse kirkene og var med i det lille fellesskapet? Det er jo ikke mye? Tenk om en million gav regelmessig til kirken? Tenk om en million nordmenn trente barna sine til å følge Kristus? Tenk om en million nordmenn stod for etikk og moral som påvirket samfunnet i en ny retning. Det finnes mange ildsjeler i samfunnsdebatten. Veldig få oppegående, relevante og aktuelle kvinner og menn med integritet. Kirken handler ikke om å være mot. Den handler om å vise de som enda ikke tror veien hjem. Hjem til Gud vår far. Tenk om…tenk om. Ja sier du men vi må være realistiske! Hva er å være realistiske? Være fornøyd med Status Que? No way. Tenk om en million troende nordmenn sa at vi skal støtte troende politikere, samfunnsbyggere og profilerte troende kjendiser? Jeg vil aldri stoppe å drømme om en kirke som er verdens sentrum, som forandrer liv, som tar tak i samfunnets sykdomstegn. Ensomhet, brutte relasjoner, mangel på håp og tro. Jeg vil IKKE gi meg på at fremtiden tilhører Kristus og at det beste ligger foran oss Kristus troende! Kristus kommer tilbake sier bibelen og han kommer for å hente sin kirke! Tenk om naboen din blir med da? Jeg ser etter en ”bjørnar” til, om det så bare er en!

Advertisements


One Response to “KIRKE”

  1. Utrolig motiverende og bra skrevet! Det er nettopp derfor gi gidder 🙂


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: