Kristen fundamentalist

26jul11

Kristen fundamentalist

Jeg var i London når terroren skjedde i Oslo. Jeg kom akkurat inn på rommet og sjekket nettavisene. Trodde ikke mine egne øyne. Så kom skyte episode på Utøya som bare eskalerte og denne tragedien, terroren og håpløsheten bredde seg utover, Norge og verden.

På hotell rommet så fulgte vi hendelsen fra BBC sine kanaler. Man vil jo så fort som mulig vite; hvem i all verden kunne tenke seg å gjøre slikt. Tenker på de som i media har blitt profilert på terror . Islamistiske terror organisasjoner som Al Qida og liknede.
BBC sa konsekvent at dette var en terror aksjon fra en etnisk nordmann som var kristen fundamentalist. Jeg fikk frysninger og tenkte tilbake til korsfarerne. Tilbake til Harald Hårfagre. Har vi ikke kommet lenger?

Kristen fundamentalist….. To ord som ikke hører sammen i dagens forståelse av ordene.
Fundamentalist er egentlig noe bra, men språket vårt har gjort det til noen altoverskyggende negativt.

Ordet oppstod i USA på 30 tallet og betyr egentlig å ha et godt fundament på det du tror på. det du står for, det som du bygger livet ditt på. I dag har vi gjort det til noe voldelig, konservativt og livsfjernt. Muslimske fundamentalister eller kristen fundamentalister som vi så det i Oslo på fredag er akkurat det samme for meg!
Jeg tar avstand uansett. Den Gud jeg har erfart, kjenner fra å lese BOKA er kjærlighet, håp, tro, likeverd og respekt. Det er nesten som jeg vil slutte å kalle meg kristen fordi jeg er på en annerledes planet enn Anders Behring Breivik.

Det står ikke om kristne i bibelen. Bare Kristus troende.
Kristus kom for å redde, opprette og gi håp til enkelt mennesker som trengte noe større enn seg selv. Jesus sier til de som tar til våpen: ”Den som tar til sverd skal selv falle for sverd”

De troendes våpen er fra Gud. De er kjærlighet, vennskap. Forsoning, inkludering og IKKE bomber og kuler!

Vi MÅ ta avstand fra ALL vold. Vi MÅ ta avstand fra ekstremistiske handlinger. Vi må møte krigen med kjærlighet og trygghet.

Jeg selv er pasifist og avtjente verneplikten i sivil. Dvs at min borgerplikt på den tiden avtjentes som sivilist. MEN når jeg ser dette så vurderer jeg om det var rett, men når alt er sagt så er det norske folks reaksjon på bomben og kulene så beundringsverdig: fredsdemonstrasjon. Felleskap og enhet.

Jeg får frysninger på ryggen av kristen fundamentallistiske Anders Behring Breivik.

Jeg er stolt over å være Nordmann i dag og se på reaksjonen til det norske folk.
Det gir håp

2 Responses to “Kristen fundamentalist”

  1. 1 Peter

    Det er heldigvis andre som har lest gjennom det såkalte manifestet hans. Espen Gya (http://twitter.com/#!/Esgya) siterer ABB på twitter 24.juli:

    – I do however believe in Christianity as a cultural, social, identity and moral platform. Manfest s. 1306

    – I do not have a personal relationship with Jesus Christ and God. Manfest s. 1306

    Det er vel ganske oppklarende, egentlig.

  2. 2 Peter

    Og for litt tankemat som bekrefter dette anbefales følgende analyse av religionsfilosof Egil Asprem:

    http://heterodoxology.com/2011/07/26/counterjihadist-templar-terrorism-some-reflections-on-the-terrorist-from-oslo-west/

    Her skriver Asprem at selv om ABB nok ikke har så mye til overs for dagens kirker.

    «In fact, the existing institutions of Christendom are all seen as corrupt, weak and “suicidal”, and a thorough reform of Christianity is another of Breivik’s revolutionary aims. This would be a different church indeed, and it would include much of what has been “rejected” through earlier phases of European identity politics. Including “Odinism”»

    Det er ikke så vanskelig å velge.


Legg igjen en kommentar

