Åpenbaring

23Aug10

Åpenbaring

Åpenbaring er et interessant ord. Noen kan kanskje oppfatte det som et misbrukt ord. Noen som et ”must” og andre igjen som noe mystisk.
Vel alt handler jo om hvilket verdens bilde som er tolkningsgrunnlaget for din oppfattelse og vurdering.

Faktisk så er det slik at Bibelen sier om seg selv at den er inspirert av Guds Ånd. Videre sier bibelen av Jesus er et bilde eller et avbilde av Gud selv. Dvs at ved å lese Bibelen og se på hvordan Jesus levde, prioriterte og ikke minst hva han sa kan vi få en innsikt og forståelse om hvem GUD ER og hva han vil forsøke å si og gi til oss.
Da har vi allerede avslørt hva Wikki også bekrefter at dette hele åpenbaringsparadigme (for det er det er) hviler på tror og forståelse av Jesus og Guds Ord som det fremkommer i bibelen

Wikipedia: Åpenbaring er et teologisk begrep som finnes i mange religioner. Dets innhold er derfor like forskjellig som det finnes religioner. I alminnelighet kan åpenbaring sies å være det hvor religionen framtrer som et virkelig, eller ektefølt, forhold fra Gud til mennesket. Et slikt forhold kan ikke bevises på en vitenskapelig måte, og åpenbaring kan derfor kun oppfattes og formidles som tro.

Bibelen sier i Ordspråket 29:18
Uten åpenbaring kommer folket på villspor,
lykkelig er den som holder loven.

Positivt kan vi få opplyste sinn om det gode liv, Guds evige hensikter og få vite Guds frelses plan gjennom Kristus ved , nettopp: ÅPENBARING. Mange kristne vet dette. Spesielt i karismatiske, evangeliske kretser er dette noe av barnelærdommen. Det er også noe av jaget i kristne konferanser, der vi skal høyere, dypere og lære ”noe nytt”. Det er bra, men må aldri bli målet. Jeg har sittet på første benk og hatt EN tanke i hode. Gi meg en personlig åpenbaring. Gi meg det nå! Min oppmerksomhet gikk til predikanten og ikke til der åpenbaringen gis: guds Ord og Kristus, tolket, opplyst og forstått.

Om det finnes en positiv side så finnes det en minus side. Vel, jeg tror ikke det finnes minus sider av åpenbaring av Gud og hva han vil og gjør for oss.
Jeg tror bare det finnes minus sider når åpenbaringen IKKE finnes.
Bibelen sier altså at uten åpenbaring kommer folket på villspor. På villspor ja….. Da snakker vi. Hvem er på rett spor? Hvem har rett? Fra et Kristus troende perspektiv har Kristus rett og Bielen slik vi kjenner den taler Guds inspirerte ord. Dvs at når det IKKE ligger i bunn av avgjørelser og verdier som må brukes for å navigere i livet så blir det rett og slett usikkert. Det er fordi guds Ord er sannhet og han som er hoved personen er sannheten og livet!
Uten denne åpenbaring blir livet feil og enhver av oss må ta de konsekvensene.

Til slutt: Hva dreier denne åpenbaringen seg egentlig om? Hva er det som blir opplyst, forstått og lagt klart? Bra spørsmål
For det første så kan vi lese i Efeserbrevet om hva Paulus sier om dette. Han snakker om en hemmelighet (mysterier) som er blitt åpenbart . Det er en ny nådepakt. At jesus betalte ALT for alle mennesker og at vi ikke kan gjøre noe verken for å få Gud til å elske oss mer eller mindre. Oppdraget til Jesus er fix ferdig og han bekreftet det med å stå opp i fra de døde og vise hvem han egentlig var. Guds Sønn. Verdens frelser. Høyeste autoritet. Skaper og regent. Han er over alle og fremfor alle. Ikke verst.
Videre så er det åpenbaring om kirken. I frikirke Norge sier vi menigheten. Dette er ikke en institusjon som kommer fra Wikki eller en visjon fra Barrat eller Luther. Nei det er Guds plan for å frelse verden. Skape Guds nærvær over hele kloden. Få innflytelse i hver by og bygd. I hver eneste parti og hver media kanla. Denne åpenbaringen kommer i fra Gud og kan kalles åpenbaringen om kirke. Når vi blir frelst så blir vi frelst inn i kirken, fordi det er Jesus kropp på jord. Individualismen finnes ikke i den kristne tro. Bare felleskaps tanken. Det dreier seg ikke om meg, men om oss. Det er ikke min agenda som teller men han som er hode sin.

Om vi ikke greier å motivere og skape åpenbaring om hva kirke er og skal være er vi ute av spillet i løpet av en generasjon eller to. Utvannet, kjedelige og få.

MEN jeg tror på det motsatte. Jeg tror at denne åpenbaringen begynner å ta fatt igjen. En ny tid for kirken. En ny tid for Guds menighet som reiser seg i kraft, innflytelse, relevans og blir den plassen der vi skaper media, kultur, politikere, enterepenører og samfunnsbyggere. Disse folkene som gjennom sine liv skaper innflytelse og forandring i det daglige liv på sine arbeidsplasser og gjennom sine nettverk.
Jesus kommer ikke igjen for å hente en livredd gjeng med kjedelige gråe kristne. Hans hus kommer til å være fullt. Han kommer for å hente en istandsatt brud! Det er et syn skal jeg si deg. Man får tårer i øynene av slikt!

Så la oss få opp åpenbarings nivået i våre liv. Åpenbaring om nåde og kirke for folket.

God høst. Det kommer til å bli den beste….ever!

JK

Advertisements


One Response to “Åpenbaring”

  1. amen! dette blir en gullfin høst 🙂


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: