jeg tror jeg er opptatt…..med å bygge kirke!!

13Aug10

Kirke

Tenk deg en kirke som ikke leste fra bibelen. Ikke sang om Jesus eller priste hans navn. Det var ikke bønn. Det var ikke noe å gi til for det var ingen visjon. Det kan ikke være kirke for de elementene som kirken ER ikke finnes og da kan det ikke kalles for kirke. Guds kom med ideen om å ha en samling for de som trodde på Han. Han sa ikke hvordan programmet og ledelses strukturer skulle være. Han sa ikke noe om sangen. Ikke om bygninger, lederprogrammer, misjon og nødhjelp. Nei han bare satte seg selv i midten og sa: Kom igjen, la oss få innflytelse i hele verden og Jeg er med dere alle dager og dere har alle ressurser dere trenger for å gjøre oppdraget fullført…… Basic var det han snakket om i Matt. 16.
Slik vi i dag gjør kirke er et resultat av jøde dommen sin gudstjeneste. Salmer, undervisning og bønner. Den første kirken i Jerusalem gjorde det samme hver dag. De ba, sang, underviste og hadde felleskap med Gud og hverandre.
Jeg tror vi har en stor frihet i hvordan vi bygger kirke. Det er en forskjell på hva Gud skal gjøre og vi skal gjøre. Vi må gjøre det vi skal gjøre på en god måte ellers så får det innflytelse på det Gud skal gjøre. MEN den dagen vi kutter ut å undervise ordet, synge tilbedelse, ofre til kirken eller ikke ber da er vi ikke kirker. Utfordringen er å gjøre språket, metodene og strukturene så funksjonelle at de matcher samfunnet sin kultur og forståelses evne. Men den dagen vi slår av på kirke tradisjonene, den dagen er vi ikke kirke. La oss streke oss frem mot å være hyper moderne i metoder og trygge i tradisjonene.

Grunnleggende tror jeg at kirkens beste tid ligger foran. Også i Norge. Men det kreves at ledere på alle plan er i stand til å definere og omdefinere språk, metoder og Bibelen i en ny tid.
Det er en ny tid for kirken i Norge. Vi kommer til å få nye kirker som taler til det moderne mennesket. Til de som opplever skyllebøtte av skyld bare du sier: Jesus. Lenge nok har vi dømt alle mennesker, både de som tror og de som ikke tror så mye enda. Det kommer til å komme kirker i Norge som forkynner nåde og tilgivelse. Intro er en av de.

Det kommer til å vokse frem kirker som tenker innflytelse og forandring i landet vårt. Kirken er den mest sentrale institusjon i samfunnet. Når ledere tenker som en husmann så blir det hele en husmanns plass. Gud har satt kirken i sentrum. Kirken er HANS kropp der han fyller alt og alle.

Han gav livet sitt for hele verden. Han kommer snart igjen for å hente kirken sin. Det blir greier det!! Tror du han kommer for å hente en liten redd utkjørt gjeng borte i en avkrok? No WAY. Han kommer til å hente en jublende gjeng som er travelt opptatt med å elske Herren, livet og alle mennesker!

If You have a new world
You need a new church
…You have a new world
Brian McLaerren

Advertisements


5 Responses to “jeg tror jeg er opptatt…..med å bygge kirke!!”

  1. Utrolig brta skrevet JK

  2. Meget bra dette Jostein!

  3. 3 Frank Rørtvedt

    Veeeldig bra sagt, inspirerende fakta, rett fra hjertet til Jostein!! Herlig å få presentert det å bygge kirke på denne måten, med et så bra Jesus fokus!! Glede meg til å tjene Gud ilag med Intro family i høst 🙂 for et liv! for en Gud!!

  4. 4 Leif Terje

    Her var det mye bra men også ting som du ikke har dekning i NT for. Vi, du og jeg bygger ikke (kirken) menigheten, det er det Jesus Kristus som gjør. Vi kan bygge strukturer og lokaliteter men ikke menigheten/eklesia. Vi er kalt til å gjøre disipler, elske hverandre og gi penger til de fattige (kort oppsumert). Her er det viktig å ha klare tanker og forståelse i NT ellers blir det lett menneskeverk med mye pes og lite resultat.

  5. Svar til Munkejord: «Apostelens lidelser og tjeneste for menighetene »
    Kol.1:24 Nå gleder jeg meg over mine lidelser for dere, og det som ennå mangler i Kristi lidelser, utfyller jeg på min egen kropp; jeg lider for hans legeme, kirken. 25 For den er jeg blitt en tjener i kraft av det forvalteroppdrag Gud har gitt meg hos dere: å fullføre tjenesten med Guds ord, 26 den hemmelighet som har vært skjult fra evighet av og for alle slekter, men som nå er blitt åpenbart for hans hellige. 27 Gud ville kunngjøre for dem hvilken rikdom av herlighet denne hemmelighet betyr for folkeslagene: Kristus blant dere, håpet om herlighet! 28 Ham er det vi forkynner, og vi rettleder og underviser alle mennesker i den fulle visdom, for å føre hvert menneske fram til modenhet i Kristus. 29 For å nå dette mål arbeider og kjemper jeg i hans kraft, den som virker i meg med styrke.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: