Fra Azusa street til Kristus troende i tjueti

27Jan10

Fra Azusa street til Kristus troende i tjueti

Hva er Asuza street? Det er selve symbolet på den moderne pinseopplevelsen i forrige århundre. Det ligger sentralt i LA og er egentlig en kjedelig liten bygning, (Jeg har vært der) men symbolet på noe som har innflytelse på mellom 5-7 00 millioner mennesker i dag som aktivt bruker de gavene som Ny Testamente dokumterer og lover at er tegnene på de som tror.. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Azusa_Street_Revival

Dette har med den dimensjonen som pinsekaristmatiske kretser er utskjelt (med rette for) for. Samtidig er det denne dimensjonen som er noe interesannt, ytfordrende og ikke minst inn i tiden så det holder.

Den super naturlige dimensjonen. Et program som har høy treff % på NRK heter: ”Det er mer mellom himmel og jord”. Ofte kaller vi den dimensjonen for det overnaturlige. Det er greiet men egentlig så ligger det noe i ordet når vi sier det slik at det er over vår fatte evne. Over og noe uoppnåelig? Vel, jeg liker bedre den engelske oversettelsen som rett oversatt er: ”Det Supernaturlige.”

Tenk deg deg bilde av Gud at Han ikke brydde seg. Når du var syk så behøvde du ikke be. Hadde relasjonelle behov så brydde han seg midt på ryggen. I natur katastrofer så tok han ferie. Når jeg var ensom stakk han av. Når venen mine slet så sier Han: fiks det sjøl. Altså en passive og noe uforutsigbar Gud.

Gud selv har grepet inn i vår verden. Han sendte Jesus. Han gjorde det han måtte gjøre og returnerte til de himmelske boliger. Det første som Jesus gjorde var å multiplisere seg selv i Guds Ånd og bli tilstede hos alle som tror. Dvs at når vi begynner å tro så kommer den supernaturlige dimensjonen og blir BOENDE! Ikke på besøk kl 21 på søndags kveldene. (Mine opplevelse fra ungdomsårene ) Nei det er iboende kraft som er Gud tilstede selv med sin Ånd. For det moderne menneske som er tørst på åndelige realiter er dette innteresante nyheter. Vel ikke nyheter kanskje, men i alle fall sannheter. Bibelen taler masse om dette. Mange kirker tror ikke på det, men kun på det som er erfart og som telogene sier er rett. Mange lengter etter åndelige realiteter. Mange nye lurer på om det skjer noe når vi ber. Blir man frisk når man er syk. Blir man glad når man er små deppa? Kan Gud fikse suget etter rus etc…

Det er ingen automatikk med Gud. Han er ikke en servise stasjon der du stikker innom og kjøper deg fri fra et behov eller prøvelser.

Den super naturlige dimensjonen med Guds Ånd er en relasjon og vandring. Litt sånt å bli kjent. Lære å høre hva som er rett, galt, sunt og godt. Etter hver kan man også oppleve (behøver ikke ta lang tid, men trygghet i relasjon) å gi noe fra Gud til andre mennesker. Gud vil samarbeide med oss slik vi er satt sammen. Våre naturlige gaver. Slik vi er skrudd samen og noe av hensikten er å bety en forskjell for andre mennesker med Guds SUPERNATURLIGE kraft i 2010.

Hvor bra er ikke det?

Ja til mer av det SUPERNATURLIGE

Advertisements


2 Responses to “Fra Azusa street til Kristus troende i tjueti”

  1. 1 fartein

    Oyeah!dette er å blir viktigere å viktigere! 2010 blir fantastisk!
    det er en spennede reise!

  2. 2 Yostein

    suupahgood word Jostein. mark 16: 17And these signs will accompany those who believe: In my name they will drive out demons; they will speak in new tongue . Får å se frukten av ånden må vi chille i ånden. ( vandre i ånden, sa folk ) heia intro, heia intro


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: