Trenger vi å gi til Haiti?

18Jan10

Hvorfor vil noen IKKE gi til ofrene på Haiti?

Ifølge SA sitt termometer på hvor mange som vil gi til ofrene på Haiti er det 55% som sier de ikke vil gi. DE VIL IKKE GI!!

Kan jeg få problamitisere dette?

Norge. Verdens beste land å bo i. Verdens rikeste. Topper så mange stistikker. Hva i all verden produserer rikdom og velstand? Egoisme? Selvopptatthet.

Hva om det lå en på gata utenfor døra vår, ja sånn rett der. En sundt klemt fot og hadde ikke vann fordi det kunne ikke oppdrives. Hadde ikke klær. Hadde akkurat mistet hel familien utenom bestemor denne uka. Hadde ikke ID papirer. Ikke penger. Faktisk mistet alt vedkommende eide. Hadde ingenting…. Hva hadde Jeg gjort? Ville jeg gitt vann? Ville jeg gitt et pledd? Ville jeg ring 113? Ville jeg hoppt over og si jeg må ha det jeg trenger?

Om rikdom avler så mye egoisme tror jeg at vi må revurdere våre ambisjoner som moderne, urbane og vellykkede vestlige hverdags filosofer!

YES we can! I går gav Intro kirkene nesten 60 000 Nkr til Haiti. Jeg er såå stolt over de. De gav mer en hva jeg forventet. De stod i kø ved terminalene. De kjente på nøden og responderte! Sammen med en del andre kirker i nettverket rundt Hillsong London gir vi via Compassion til lokale kirker på Haiti!

Jada jeg vet at det har vært mye snusk i hjelpe organisasjoner med hvor mye som kom frem og at noen kanskje er blitt reservert av det. Men redd Barna, Røde Kors og Kirkens Nødhjelp er organisasjoner med integritet og vi vet at de er gode. (Kjenner ikke % tallet av hva de har i effektivitet).

Mitt poeng er at vi må og skal bry oss! Vi har ikke lov å bli kalde i hjertene. Vi må gi litt. Du behøver ikke gi skjorta, men noe kan vi vel alle gi?

Jk

One Response to “Trenger vi å gi til Haiti?”

  1. 1 Runar

    Bra!
    I do agree!


Legg igjen en kommentar

