Les et annet språk?

13Jan10

Les litt engelsk

Ord skaper bilder. Sammensetningen skaper bilder. Vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette fordi jeg IKKE er noe slikt som Lingviktiger….:;” Lingvistikk er det vitenskapelige studiet av naturlige språk og tale. Et annet navn på lingvistikk er språkvitenskap. Utøvere av lingvistikk kalles lingvister. Begrepet lingvist blir av og til feilaktig brukt om en polyglott, altså en som snakker flere språk, men en lingvist trenger ikke nødvendigvis snakke flere språk.”

Men noe vet jeg.  At å lese flere språk. (Til og med svensk) kan være nyttig. Meget nyttig.

Isaiah 55:11 
11So shall My word be that goes forth from My mouth; it shall not return to Me void, but it shall accomplish what I please, and it shall prosper in the thing for which I sent it.  NKJV

11 slik er det også med mitt ord,

det som går ut av min munn.

Det vender ikke tomt tilbake til meg,

men utfører det jeg vil,

og fullfører det jeg sender det til. Bibelselskapet

11 so is my word that goes out from my mouth: It will not return to me empty, but will accomplish what I desire 
and achieve the purpose for which I sent it.  The Message

Her finner du de fleste bibel oversettelser.

Brit og meg leser engelsk hver morgen. Høyt for hverandre. En Andakt bok av Ps. Joseph Prince. Språket er seff engelsk og det er bibel henvisningene som er brukt. Jeg leser alltid en bibel tekst på 3-4 oversettelser. Det er:

Guds Ord

The Message

TNIV  (To Days New International Version)

Ampliefied

Bibelen.no Norsk Bibeslselskap

Og til slutt så er IBS sin Norske utgave av ”Ungdomsbibel” , Kun i NT utgave en bra greie. (forstår ikke helt hvorfor de må kalle det Ungdoms bibel når gamlinger som meg får noe ut av det…?)

Hva vil jeg si?

Jo at det norske språket er begrenset. Noe fattig. Ikke at jeg kan såå mange engelske ord, men at andre språk gir farge og dimensjoner som jeg ikke trojdde. Dette skaper tro, dimensjoner i det som er budskapet av hva du leser. Jeg tror dette er et prinsipp. Ikke bare i min fokus verdens som er Guds Ord, men i alle  sub ”verdener”.

Skal du få en større verden, en verden der ORDET taler til deg ut over din fatte evne kan det å lese flere språk, flere utgaver kaste nytt lys over budskapet du leser. Når du gjør det så blir din verden og forståelse større. Ikke verst det. Du behøver ikke ta en Master i det. Det er ikke målet. Det er forståelsen, dybden og hensikten som er målet.

Lykke til

No Responses Yet to “Les et annet språk?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

