Takknemlig

29Dec09

Takknemlighet

Ordet er noe gammelmodig. Noe sånn ”hatten i lua” tenkning. I det sosial demokratiske samfunnet vi lever i er alt en selvfølge. Penger, sykehus, sykelønn, arbeidsledighets trygd, pensjon og snømåking. Vi er blitt så fornøyd med alle ting at vi viser ikke og utrykker ikke takknemlighet lenger?

Bibelen snakker om noen som var blitt syke, dødssyke og i møte med Jesus er det interessant å merke hvordan takknemligheten er: ”Den takknemlige samaritan”

Lukas 17:11 På veien mot Jerusalem drog han gjennom grenselandet mellom Samaria og Galilea. 12 Da han skulle gå inn i en landsby, kom ti spedalske imot ham. De ble stående langt unna 13 og ropte: «Jesus, mester, miskunn deg over oss!» 14 Da han fikk se dem, sa han: «Gå og vis dere for prestene!» Og mens de var på vei dit, ble de rene. 15 Men én av dem kom tilbake da han merket at han var blitt frisk. Han priste Gud høylytt, 16 kastet seg ned for Jesu føtter og takket ham. Denne mannen var en samaritan. 17 Jesus sa: «Ble ikke alle ti rene? Hvor er da de ni? 18 Var det ingen andre enn denne fremmede som vendte tilbake for å gi Gud æren?» 19 Og han sa til ham: «Reis deg og gå hjem! Din tro har frelst deg.»

Intresanne betrakning. 10% av de som hadde opplevd et mirakel gav Gud ære. Det er vel litt sånt nå i dag og? De som får sykehus behandling? De som er på trygd. De som har pappa perm etc…

Sigbjørn Johnsen sier ti E24:. Mer takknemlighet


– Vi må glede oss i mye større grad over det vi har, istedenfor å kritisere det vi ikke har, sier han.  Johnsens går langt i å si at nordmenn er blitt mindre godt vant siden sist han var i topp-politikken – for 12 år siden.

Det er når vi blir fratatt en gode vi setter pris på den.

Sykehus, Lege ordninger, arbeidsledighets trygd, Mor og far, Pensjon. Det er når noe vi tar for en selvfølge og mister den at vi merker at, WOW, jeg burde vist takknemlighet. Når noen av våre kjære forsvinner vi skulle kommet med kjærlighets erklæringer ….mer…mens de levde.

Bibelen sier: Kolosserne 3:15 ”La Kristi fred råde i hjertene, for til det ble dere kalt da dere ble ett legeme. Og vær takknemlige! 16 La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte. 17 Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud Fader ved ham.            ”

Takknemlighet skaper himmel på jord. Skaper positive vibber. Skaper tro. Skaper håp. Å være rundt takknemlige mennekser er toppen. De som sier takk for maten. Takk for i kveld. Takk for gaven. I sist uke snakket jeg med en kamerat som sier. Jeg er så takknemlig. Jeg fikk livet i gave. Min søster la ut på Facebook i går: Takknemlig for familie og helse.

Hva bor i ditt hjerte? Det du snakker er et produkt av ditt hjerte.

Videre sier bibelen Tessalonikerne 5:18 ”Takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus. ”

En måte å tenke på, Snakke på. Leve på. Under alle forhold? Når vi er glade. Når vi er mette. Når vi har tak over hode.

Hvordan er forholdene? Forholdene er lyse, Forholdene er fulle av tro, håp, Guds velsignelser, gode overraskelser.

Når vi bodde i Mexico så var hver søndag en fest. Det å se de fattige. Uten bil, tenner og jobb. De kom smilende inn til Gudstjensten og tilbad han som hadde frelst de. Han som hadde satt håp i en håpløs verden. Jeg ble skamfull mange ganger som klaget på treg postgang. (jeg lengtet så hjem til alt vi hadde hjemme. Familie, norsk språk og brunost; som du skjønner, kjempe og ekstensielle problemer)

Hva ”takker” vi for:

Brøyte bilene fra Risa og Sandnes Kommune sin evne til å ta småveiene. 85 innlegg på Stavanger Aftenblad. (skulle tro at vi ikke visste hva snø og måking er. )

Treneren i Viking. Uwe Rösler  ble til slutt syndebukken I et lag som ikke maktet å klatre høyere en midten på tabbelen. Gleder meg til å se hvem Owe skal trene videre og hvordan han kommer til å lykkes med e takknemlig holdning I forhild til bloggere og journalister som slakter han til de grader.

Tiger Woods?? Bruker ikke tid på han men senere skal jeg sannelig gi noen betraktninger omkring hvordan du og eg tenker om slikt?

Takk alltid? Får vi til det? JA det får vi til. Det er ALLTID noe å takke for. Det er alltid noe å se positivt på. Mitt ønske for medie verden er dette: Vær mer takknemlig. Det skjer så mye bra. Det er så mye flotte folk. Mange gode historier som ikke omhandler om drap, dop, sex eller ulykker.

Et år er endt. Gjør opp status.

Dette har gledet meg (mest) i 09?

  • Familien. Kone, barn, svigerbarn.
  • Medarbeidere. LT / ULT / Styret, team ledere, LIFE, altså hele gjengen av ledere i Intro Kirkene
  • Guds Nåde. Mer enn noen gang
  • Tidenes gave i Stavanger. Et nytt redskap til å skape historie i en av Norges viktigste byer!!
  • Kjerne team i Stavanger
  • Kjerne team i Drammen
  • Så mange frelst som aldri før.
  • Alltid nye besøkende i Intro

Til slutt sier bibelen Efeserne 5:20:” Takk alltid Gud, Faderen, for alle ting i vår Herre Jesu Kristi navn.”

Du også burde snu på tanken din og rett og slett bli mer takknemlig. Lykke til og et godt nytt år!!

Advertisements


One Response to “Takknemlig”

  1. 1 Frank Rørtvedt

    Liker dette!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: