Hvorfor går mange på konferanser?

12okt09

Hvorfor går mange på konferanser?

Jeg sitter i Albir i Spania og nyter 25 grader. Sol, svigers steller for oss og jeg lar inntrykkene fHvorfor går mange på konferanser? Jeg sitter i Albir i Spania og nyter 25 grader. Sol, svigers steller for oss og jeg lar inntrykkene fra 4 dager i London synke inn.

Vi bruker penger på å reise og bo, gebyrer og mat, ja ikke vet jeg hvor pengen blir av, men noe vet jeg at det skjer noe med meg i visse miljøer. Jeg prøvde å summere opp for meg selv hva skjer?

1 Det strekker meg og min tanke og syn på kirke

2 Det inspirer meg, gir meg bensin på tanken

3 Det utfordrer meg til å ikke gi opp og bare fortsette

4 Det utvider horisonten på hva Gud kan gjøre i mennesker som tror

5 Det fornyer hjerte og sjel

Dette er nok for meg, egentlig…. Men jeg vet at min største fiende ikke har horn og gaffel. Heller ikke andre åndelige ting, men den middelmådige norske kristne kulturen som drar alt sånn ned. Vi refererer alltid til det vi vet og har erfaring på. Vi tenker som vi alltid har tenkt og tror at vi er på sporet. Når jeg er i slike miljø som Hillsong Konferansen så bringes jeg til et punkt der jeg strekkes videre. Opp og får lengre perspektiver. Kanskje du tenker at jeg rakker ned på andre kristne , men det er aldeles ikke meningen. Norge trenger NYE NYE kirker ikke blåkopi av det eksisterende. Vi trenger ny kultur, andre metoder og en mye sterkere betoning av nåden i Kristus. Det betyr at vi har forbedrings potensial. Når vi legger blåkopi på det som er gjort kommer vi ikke videre.

Når vi stiller spørsmålet heller: Hvordan kan vi tjene samfunnet vårt mer effektivt. Hvordan kan vi hjelpe mennesker med deres utfordringer og hvordan ville kirken sett ut om mine ikke troende venner skulle likt seg. Folk har ikke noe mot åndelighet men mot intense, fjerne og overåndelige vesener som snakker et fremmed språk. (Kanaans språk, internt kristent språk som bare de innvidde forstår) Vår utfordring er å bygge kirker som kan lage treff punkter som treffer mennesker som ikke tror så mye hjemme.

Jeg gir meg aldri. Kirken er verdens håp.

”Comon, lets continue” Vel vel. Nok filosofi for i dag.

Jk

One Response to “Hvorfor går mange på konferanser?”

  1. 1 Anders

    «Jeg gir meg aldri. Kirken er verdens håp.»

    Nydeligt!


Legg igjen en kommentar

