Ærlig

20jun09

Ærlighet er verdien av å tale sannhet og skape tillit i sinnene til andre.

Dette omfatter alle typer kommunikasjon, både verbal og ikke-verbal. Ærlighet innebærer mangel på bedrag. Et utsagn kan strengt tatt være sant og fortsatt være uærlig hvis Hensikten med erklæringen er å lure sitt publikum. Tilsvarende er en løgn som snakkes ærlig hvis taleren faktisk mener at det kan være sant.

Så langt Wikki.

I dag skal  ”alle” være ærlige. Politikere, artister og alle skal løfte på fortiden. Vi skal rote opp og finne noe som vi kan fortelle om vår ærlighet som tidligere har vært gjemt. Da får alle det fint og blir glade?

Hva betyr det egentlig å være ærlig? Betyr det at vi ikke har vært ærlige tidligere. Har liksom gjemt en del ting som vi ikke vil være ærlige og åpne på?

Jeg tror vi må definere noen begrep her.

Ærlighet er å si det som er sant! MEN betyr det at vi skal si alt som er sant? Tull og vås! Det er forskjell på å være 100% ærlig og 100% åpen. Jeg kan jo ikke være 100% åpen om mitt liv og alt jeg vet om andre til andre. Det ville jo være å sette andre i et merkelig lys? Vi har noe som heter taushets plikt som verner enkelt individer mot å bli blottet i det offentlige rom. MEN vi skal alltid si det som er sant.

Men hva er sant? Er noe sant fordi om 50% eller mer mener det? Eller gjelder 2/3 flertall, da må det jo være sant? NEI. Sant er noe som man bestemmer seg for. Når media serverer en ”sannhet” tror vi det. Vi så det jo. Vi var der i kameraet og SÅ at det var sant. Jeg er trett og lei av media manipulering. Jeg er trett og lei av mennesker som ikke tenker selv. Media er populistisk og mainstream. Akkurat som ærligheten til Statsminister Brown  i England gjør verden til en bedre plass? Åpenhet og ærlighet har ført til et mess for han. Skal vi ikke være ærlige da. Jo seff skal vi det. MEN derfor skal vi ikke dra frem alt som skjedde for 30 år siden for alle. Tenk på motivasjonen når vi skal være ærlige.

Det er også slik i troen. Vi skal være ærlige….. det betyr egentlig at livet mitt ikke passer inn i teologien.  Vel skulle egentlig livet mitt passe inn eller skulle livet forandres? Her er en kjerne. Hva er sannhet? Mitt liv, mine følelser, min tvil og erfaringer? Hva skal man være ærlige på egentlig? Det må du jo bestemme selv. Hva er sannhet? Pilatus spør Jesus om det samme. ”«Du er altså konge?» sa Pilatus. «Du sier at jeg er konge,» svarte Jesus. «For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.» 38 «Hva er sannhet?» sa Pilatus. Deretter gikk han igjen ut til jødene og sa til dem: «Jeg finner ingen skyld hos denne mannen”……. Han definerte sannhet ut fra det Jesus sa og ikke de 99% som skrek på blod.  Tris men sant så lot han flertallet likevel få rett.

I troens rike må hver av oss definere hva som er sant. Hva om Jesus sine egne ord er sant. Da får det en større betydning enn mine opplevelser. Mine ”kamera sannheter” eller følelser. Bibelen er IKKE gått ut på dato. Det er verdens mest leste bok. Den er levende og aktuell i ditt liv. Den er av og til uforskammet ærlig, MEN peker alltid på noe høyere. Den peker på løsninger ut av ærlighetens destruktive sannheter som ikke løfter en millimeter. Sannheten om en kraft som kan ta min ærlighet og kople den med HANS sannhet og løfte perspektivene fra mine micro til HANS macro. Lev for noe større enn middelmådighet ærlighet.

Ha en ærlig dag

One Response to “Ærlig”

  1. 1 Frank

    Heilt sant… (Tog du an?) 😛


Legg igjen en kommentar

