Hva er det med det der kirke greiene?

10jun09

Hvorfor eksisterer kirker? De er jo i alle former og alle fasonger i hver eneste by og bygd -i hele verden. Noen litt old fashion. Noen litt mer ett eller annet. Noen ekte varer. Noen mer kopier og annerledes, sett med mine øyner.

Vel, det er jo ikke hva jeg mener om kirke som teller, men hvorfor de eksisterer. Hva er vitsen? Har jeg skjønt ideen om hele konseptet?
Antakeligvis ikke. Hadde jeg det ville jeg kanskje hatt en annen innstilling til det.

Kirke handler om tro. Ikke tro på en bygning eller et lederskap, men om tro på Gud. WHAT?! Er det ikke relasjoner? Er det ikke møteplasser? Er det ikke hva jeg kan få ut av det? Jo, seff er det det. Men det er sååå mye mer.

Driver for tiden og ser i Paulus sitt brev til Efeserne. Fine folk som holdt til i Lille Asia. Dagens vestlige Tyrkia. Paulus vier et helt brev der han hamrer inn den hemmeligheten som var skjult, men NÅ er oppdaget, kjent og forstått. Det er kirken. Guds idé om å vise hvem HAN ER.

Altså, for å forstå må man forstå… T-t-t-tog du an? Ikke? For å forstå vitsen med å tilhøre kirke må man forstå Guds idé med kirken! Globalt og lokalt. Om man ikke forstår det så har man ikke motivasjon for å delta. Man glir ut på siden og betrakter alt fra en tilskuers plass. Det er en viktig plass, ikke misforstå meg., men en eiers perspektiv er mer aktivt og forsvarende.

Ja, men hvor får jeg denne forståelsen? Først og fremst så er det noen forutsetninger som må på plass for å ta de første skrittene.
Oppsøke. Observere. Gi det en ærlig sjanse. Ha en innstilling om at her er det kanskje noe. Noe for meg, mine venner og mine barn. La lovsangen tale. La Guds Ord få bli ”smakt” på. Når det gjelder relasjoner, så må en jo minst være to parter. Ikke gi deg om du ikke får perlevenner med en gang. Grunnleggende er vi ikke i kirken for å bli likt, men fordi vi har forstått Guds tanke for meg i en større sammenheng.

Jeg kommer tilbake senere med mer av Guds tanke om hva denne kirketanken skulle være for våre liv. Lange blogger er ikke bra. Nå drar jeg til London et par dager. Harald og meg og skal møte folka på Watotos kontor i der.

No Responses Yet to “Hva er det med det der kirke greiene?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

