Hva jeg lærte av kampen i går

28May09

Dette lærte jeg av matchen i går, mellom Barcelona og MU Hvilken kamp. Trolig de beste spillere i hele verden, i alle fall i toppskiktet. Tempo, perfeksjon som vi kan drømme om i Norsk eliteserie. Det er forskjell på Camp. League og Ganddal Idrettslag. Det skal det være. Noen vil si at dette er sykt, med alle pengen som er involvert og store overgangssummer etc…. Kanskje det, men det er fillen sååå bra å se en slik kamp som er ”World Class”!! La meg gi noen punkter på hva jeg ser på en slik kamp som jeg tror er prinsipper vi kan lære av som teamspillere og ledere uansett hva du holder på med. Bygger verdens beste familie. Vil at arbeidsplassen din skal lykkes og ikke minst i Kirken!

 

1 Et tydelig lederskap. På banene er det en kaptein. Han bærer båndet og er MANNEN utad og innad. Han er bindeleddet til treneren som sitter på siden med sitt support team av ledere på alle typer spisskompetanse som har en tanke: Hvordan kan jeg hjelpe de på banen, Før, under og etter kampen! Styret i klubben sitter på tribunen og er passivt med. Alt dette har en tanke: Ledere skal lede frem kreativitet og styrke slik at laget VINNER! Det ville kalles enhet i noen kretser, men jeg tror det er mer enn det. Det er Det ER enhet, men fokus, klare mål og strategier.

2 Klare posisjoner. Når man får en posisjon er det den som teller. Hver mann på banene gjør det som er ansvaret. Er man Back så gjør man forsvar og ikke tuller med spiss eller mener noe om support teamet. Man er det er 100% eller så fungerer jo ikke helheten. Om ikke forsvaret gjør sin jobb så brytes forsvarsmureren og MU bryter gjennom. KRISE. Et svakt ledd og du har tapt. Å observere kaptein og Trener som våker over posisjoner og ser at hver enkelt gjør det de skal er interessert. Om de ikke gjør det så er de ute i løpet av minutter. Det handler om den store hensikten. Hvert ledd MÅ gjøre det de skal.

3 Felles glede. Å se Barcelona glede seg SAMMEN når en scorer er fantastisk. Voksne mannfolk hiver seg over hverandre. Klemmer og ruller og er så intime at det er unormalt, eller kanskje det er det som er normalt, men at vi trege nordmenn har mistet noe på veien? Å kunne glede seg over andre sier noen om en styrke å kunne glede seg over en annens seier. Når du har enhet så blir oppdraget større enn min innsats. Se på tribunen. Gråt, glede. Vifting av flagg som et pinse karismatisk vekkelses møte. Forskjellen er at her er det helt greit!! Fotball er Gøy!! Lærerikt! Underholdende. I vår familie har vi klare roller. Jeg er lederen, Mannen og den klare sjefs tjeneren. Vi har funnet ut av det. Hvordan vi gjør lederskap. I de små tingene. I de store tingene. Nå er det snart neste kapittel i Familien Krogedal. Neste sommer går det mot bryllup her i gården. Nr. 2 og siste kvinne ut og vi sitter igjen med 400m2 og lurer på hva vi gjør.

1 Vi skal ha et klart lederskap om hvor vi går videre med VÅRE liv etter at epoken med barn er over.

2 Brit og meg inntar våre klare posisjoner for å bygge våre liv som kvinne og mann, ektefeller, mor og far, pastorer og ledere.

3 Felles glede over barn, svigerbarn og Intro. MEN en utrolig glede over å være frelst og ha hverandre. Hadde du visst hvordan vi har felles glede sammen …….. meg inntar våre klare posisjoner for å bygge våre liv som kvinne og mann, ektefeller, mor og far, pastorer og ledere. 3 Felles glede over barn, svigerbarn og Intro. MEN en utrolig glede over å være frelst og ha hverandre. Hadde du visst hvordan vi har felles glede sammen ……..

 

4 Responses to “Hva jeg lærte av kampen i går”

  1. 1 Kvernflaten

    Jostein! Du er en sabla god mann!

  2. thanx.. Live the dream!!

  3. 3 Steini

    Du har virkelig fått MYE BRA ut av den kampen, du…

    Det jeg fikk ut av den er:
    Jeg glemmer det som ligger bak og strekker meg ut det som ligger foran…

    Neste sesong…

    Kjempebra blogg, forresten!

  4. 4 Missing Link

    Koffor skriv du mann med stor M?


Legg igjen en kommentar

