Hva kan bli bedre?

20apr09

I dag reflekterer jeg og lager frustrasjonsliste. Hva irriterer meg mest? Hva vil jeg forandre på? Hvis jeg hadde ubegrenset med penger og tid, hvordan ville jeg leve da? Hvisjeg hadde muligheten til å forandre mennesker rundt meg, hvordan ville de sett ut da, eller bedre, hva ville de gjort, hvordan ville de levd og hva ville de produsert? Dette er slike ting man skal gjøre i medgangstider. Når livet stopper opp er du reaksjonær, innadvent og i forsvarsposisjon. Når du har medgang skal du forbereder deg for motbakker. For de kommer. Se på modellen under, her kan du og jeg lære noe:

GOAL (mål)
På dette punktet reflekterer coachen på målet fra det siste møte de hadde. Som regel er det store mål som det arbeides med. Disse målene setter agenda for møtene og leksjonene som er forut. Det første coachen gjør er å spørre om hvordan målene som ble satt forrige gang er arbeidet med.

REALITY (realitet)
Coachen går deretter videre til realiteteten for ideen. Dette refererer til hvor personen er i forhold til å nå sine mål. Dette vil avdekke hva som er hindringene til å nå og ha fremgang mot målet. Det avdekker også problemstillinger i forhold til fremdrift. Coachen finner ut av disse ved å stille gode spørsmål til den som blir coachet. Dette er sammen med en god porsjon av å lytte med å fører oss til neste punkt.

OPTIONS (muligheter)
Disse mulighetene arbeides ut fra realitet og målsetninger. Normalt arbeides det med at den som blir coachet selv kommer med løsninger mellom mål og realitet. Om den som blir coachet opplever å ikke føle seg komfortabel i settingen kan det medføre at det blir lite forandring fremover. Alle må ha eierskap til egen prosess.

WILL (vilje)
Etter at coachen har hjulpet med å identifisere mål og muligheter, kommer en over til overgivelse og forandring. Fordelen med dette er at det er noe målbart i forhold til viljen samt å arbeide på sine egne mål samt at det hjelper coachen til å måle fremdrift.

Jeg er i denne prosessen hele tiden. Mange sitter som andunger og skriker etter å få hjelp. Noen må hjelpe meg! Jeg kjøpte en bok; ”Coach Yourself”. Svinbra. Jeg startet med å skrive brev til meg selv. Hvilke drømmer jeg hadde, hva jeg så for meg og bla bla bla.Så dagens utfordring er: Coach Yourself ut fra denne modellen. Innta coachrollen og traineerollen! Lykke til!

One Response to “Hva kan bli bedre?”

  1. 1 Maren

    Bra innlegg Jostein:) liker bloggen din, så mye bra å lærerikt!! Dette rocke!!


Legg igjen en kommentar

