En annerledes dag

01Apr09

Du vet, livet går på skinner. Livet kommer. Det er en fest. Folk spør: Hvordan går det? Kjempebra! Vel…ikke alle dager… Ikke i dag. I dag mener jeg noe jeg ikke har teologisk belegg for. Noe som en pastor ikke kan si på en talerstol…kanskje. Jeg så en 15 år gammel gutt gråte. Gikk bak sin fars kiste på vei ut av kirkerommet. En søster på 8 og en annen søster på 5. Da trillet tårene mine. Det er ikke rett at barn skal følge foreldrene sine til graven. Bak den 15 år gamle gutten kom far og mor til den avdøde. Det er ikke rett at foreldre skal følge barna til graven. Det er FEIL!!! Det er forferdelig FEIL!!!

Av og til kommer vi til paradokser. Ting som ikke er logiske. Ting som bryter med teologi, ønsker, håp, tro og hva en vil i livet. Dette var pyton, som vi sier i Sandnes. I slike tilfelle vil vi overstyre naturlover, guddommelighet og realisme. Det er forferdelig. Jeg vil ikke her gi gode pastorale svar, men jeg som enkelt individ vil leve i paradoksenes verden og si at det er derfor jeg trenger Gud.

Jeg skulle ønske jeg kunne si til den 15 årige gutten: Kom her gutt. Jeg skal være en far for deg. Jeg skal stille opp for deg når jenta svikter. Jeg vil skru på mopeden din sammen med deg. Jeg vil ta deg med til verdens ender og skape perspektiver hos deg. Jeg vil være der for deg når du savner faren din… Vet ikke hva han heter. Han kjenner ikke meg. Bare kjenner at det er forferdelig å se når noen mister noen for tidlig.

One Response to “En annerledes dag”

  1. 1 Hege

    Utrolig enig med deg i det du skriver her Jostein.
    Dessverre har det skjedd alt for ofte i det siste at foreldre må følge sine barn til graven eller at barn/ungdom må følge sine foreldre. Og det er som du sier pyton å måtte gjøre det.


Legg igjen en kommentar

