Re-fokuser

10Mar09

Vi trenger å re-fokusere litt i blant. Det beste er å re-fokusere i gode dager. Når det ikke er store problemer og fjellene reiser seg mot deg. Å re-fokusere betyr å finne tilbake til hva som er hensikten. Hva er drivkraften? Hvorfor gjør vi det vi gjør, og hvorfor startet vi det vi startet? Hvorfor er jeg gift med hun jeg er gift med? Hvorfor har jeg den jobben jeg har? Hvorfor bor jeg der jeg bor?

Som pastor er jeg opptatt av hva mennesker som ikke tror så mye tenker om kirke, og her om dagen spurte jeg et par på Rema om hva de ville likt å høre om hvis de kom i kirken. De svarte relasjoner. Relasjoner mellom mennesker og mellom mennesker og Gud; hva de betyr i praksis, hvilken forskjell de utgjør, og hva de betyr for meg i min situasjon?
Kjempebra og essensielle spørsmål. Det fører meg 6 år tilbake i tid da vi begynnte å tenke på en ny kirke. En ny type kirke med nytt fokus. Vi lever hektisk, livet går fort og kan oppleves som en karusell av og til. Er det på tide å skifte spor? På tide å ta en pause? «SELA» – ordet finnes i salmene og betyr «ta en pause og tenk på dette». En i klasse min på barneskolen skrev det slik på penalhusetsitt: Stopp verden, jeg vil av. Gjør du det samme? Har du prøvd å stoppe bilen i 5 min og kjenner etter hva du føler? Hva du tenker og hvorfor du er der du er?

Nye kapittler skal skrives. Historien skal skrives. Da må det være avklart hvorfor du gjør det du gjør og hva som egentlig er motivasjonen. Hvorfor gjør vi det vi gjør? Jeg spør kona mi Brit stadig vekk: Har vi det bra? Skulle noe vært annerledes? Kan vi leve annerledes? Slike spørsmål holder oss på sporet og gjør ekteskapet sunt. Utgangspunktet er den første kjærligheten – den er magisk! Forventningen, spenningen og den første entusiasmen. Bibelen taler om den i Johannes åpenbaring 2: 4-5 «Men dette har jeg imot deg: Du har forlatt din første kjærlighet. Tenk på hvor du sto før du falt. Vend om og gjør de gjerninger du gjorde før! Ellers kommer jeg til deg og tar lysestaken din bort – hvis du ikke vender om.»

Jeg tror mange av oss skulle funnet tilbake til utgangspunktet for å skape fremtiden med rett motivasjon og innstiling. Det er da vi skaper hitorie. Hør hva Jesasja sier i Jesaja 43:18-19: «Tenk ikke på det som hendte før, akt ikke på det som en gang var! Nå skaper jeg noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke? Ja, jeg legger vei i ødemarken og stier i ørkenen.» En svensk bibel sier det slik: «Men glöm allt det som har varit! Det går inte att jämföra med vad jag tänker göra!»

 Jeg utfordrer deg til å refokusere!

One Response to “Re-fokuser”

  1. 1 kristine

    Dette er jo kjempebra og viktig! Å granske sine egne motiver, og finne tilbake til kjernen med jevne mellomrom for å holde motivasjonen frisk. Det inspirerer meg til å stille meg selv gode spørsmål. At livet kan føles som en karusell er sikkert, og det finnes ikke veldig mange pusterom, om man ikke selv skaper dem. Det er vidunderlig å ha pusterom sammen med Gud og invitere Ham til å peile meg inn på de riktige tankene. SELA


Legg igjen en kommentar

