Salme 23

22Feb09

Ålreit. La oss komme til poenget. Hva gjør vi når livet suger? Det er minus på kontoen og kjæresten din stikker av med din venninne til Bahamas? Ungen skriker og finanskrisa påvirker sjefen din og troen din er blitt litt ”vassen”.

Dattera mi på 18 tok meg her om dagen og sa: ”Du vett det far, at det er mange som har det tøft og at det stormer i livet. ” Jeg analyserer undervisningen min for å se om vi er for overfladisk? For polerte? For ”wanne-be-good”? Vet ikke, men spørsmålet er svinbra.  Jeg vil du skal bli meg inn i et bibelstudie til en salme som ofte brukes i begravelser. Gud er den Gud som er til stede. Enten du lykkes eller ei, enten du tror eller ikke, om du lever i Bergen eller Bangkok. Følg meg hvis du gidder.

Salme 23 – En salme om den gode hyrde. Han med lammet på skulderen som er noe søndagskoleaktig? Det er Jesus Kristus som det pekes på. Han var og er den gode hyrden, i like sterk grad i dag som for tusenvis av år siden.

Vers 1: Herren er min Hyrde, jeg mangler ingenting. Herren, Jesus Kristus er sjef, veileder, venn og rådgiver. Videre er det en side som er WOW! Forsørger. Jeg mangler ingenting. Pga HAN. Det sier så mye om HAN. Tonen settes her i første vers. Han er mer enn en rik onkel i Amerika. Han er selve skaperen og HAN som gav sitt liv, sitt alt. Paulus sier i Romerne 8:33; kan han annet enn å gi oss alle ting ved HAN?

Vers 2. Han lar meg ligge i grønne enger. Han leder meg til hvilens vann. David bruker bildet om hyrde og sau. Tenk deg bilde av en sydhavsøy der du ikke mangler noen ting. Du har alt. Fred på utsiden og alle behov mettet. Så kommer det vi alle leter etter, den der indre greia. Freden, harmonien, tryggheten og identiteten. Han leder oss til det punktet. Dette er noe Gud gjør. Vi kan skape oss lykkelige øyeblikk, men den lykkelige harmoniske reisen inn i solnedgangen er det Han som gir oss og leder oss til.

Vers 3. Han fornyer min sjel. Han leder meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld. Dette betyr faktisk at HAN gir meg av SIN sjel. Ikke bare lapper på. Stor forskjell. Du trenger noe fornyelse av livet ditt? Ok, here we go. Han vil gjøre noe i ditt indre. Midt i det du står i. Den der rettferdighetens sti er noe som er kjempeviktig. Hvordan holde seg der. Ta gode valg som skaper gode liv. Faktisk er det dårlige og feil valg som ALLTID setter oss i klemma! Her kommer HAN og leder oss. Utvikle relasjonen til han fordi han HJELPER deg og holder deg på kursen. Den stien er STIEN. Det er de som er tilgitt som vandrer der. Det er de som vet hvor de skal som er der. Det er de som lytter til HAN som går der. Kult.

Vers 4. Ja, selv om jeg må vandre  gjennom dødsskyggens dal frykter jeg ikke for noe ond. For du er med meg. Din kjepp og Din stav, de trøster meg. Hva er dødsskyggens dal? Vel, det må jo lukte noe ekkelt, kanskje som venterommet på sykehuset? Eller er det selvfordømmelse, skilsmisse, stress og verdenskrig på arbeidsplassen? Jeg tror ikke det bare er begravelser. Jeg tror ikke det bare er fysisk død. Bibelen taler om dødens ånd. En reel ting. Jesus sa aldri at vi kom til å unngå dette, men Han sa at Han ville være med oss alle dager. Også slike dager. Så deilig å ikke ha frykt når du møter tunge ting. Tenk deg å ikke frykte – går det an? Vel, i det nye testamentet sier Johannes at ”Den fullkomne kjærligheten skal drive frykten ut”. Det der fullkomne er nok fra HAN. Det å vite at Han er mer er nok. Han er jo Han som eier alt. Kan alt og elsker meg over alt! Kjeppen og staven er symbolene på autoritet. Ikke min, men HANS. Hyrden. Sjefen. Kristus.

Vers 5. Du dekker bord for meg fremfor mine fiender. Du salver mitt hode, mitt beger flyter over. Nå snakke me! The Message Bible sier at: ”Du serverer meg en seksretters middag rett foran mine fiender. Du forfrisker mitt tunge hode, min kopp er proppfull av velsignelse.”

Et spørsmål: Hvem er mine fiender? Er det muslimer? Ledere? Avvikere fra den kristne tro? Kona når hun ikke skjønner visdommen min? Barna når de ikke er lydige? Eller er det kanskje de militære? Ofte er de største kampene mine på innsiden. Jo da, det er fristelser og kamper fra enkelt mennesker. En gang fikk jeg et anonymt brev der noen mente at jeg var Antikrists høyre hånd. Da var i alle fall jeg en fiende, men siden det var et anonymt brev mener Brit at sånt vås skal hives – uten å lese det. Du må definere fiendebildet ditt og avsløre det falske. De fleste fiender er som ballonger og alt du trenger er en nål. Det er det hele. Ekte fiender er heller ikke problemet mener Hyrden; et svært måltid rett foran fienden sier fra hvilken posisjon du møter dine problemer og utfordringer. Fra hvile og nytelse og ikke minst herredømme. Ikke ditt men han som er med deg i denne dalen og som har kontrollen. Følg med å se hva HAN gjør mot dine fiender. Videre er det noe som ikke tales så mye om; å bruke olje. Dette er det gamle testamentets bilder på autorisasjon. På den tiden var det bare konger, profeter og yppersteprester som skulle salves som et tegn på autorisasjon. Altså så er denne typen som ligger i grønne enger, nyter hvilen sammen Jesus og går gjennom tøffe ting også kongelig og kan høre fra gud om fremtiden og har mulighet til et intimt felleskap med Gud. Til sist i dette verset flyter det over. Det er jo slik vår Gud er! En som gir mer enn nok. Ikke bare til meg, men også så jeg har nok til å gi videre og bety en forskjell for andre. ”Fra Hans indre skal det som skriften har sagt renne strømmer av levende vann. Dette sa Han om den Ånd de skulle få”. Sitat Jesus.

Vers 6. Sannelig bare godhet og miskunnhet  skal etterjage meg alle mitt livsdager. Og jeg skal bi i Herrens hus til evig tid. Dette er for godt til å være sant? Bare godhet? Utopi!!! Vel, det kommer an på hvordan du ser på livet. Rom. 8 sier at han vender alle ting til det gode for den som elsker Gud. Det vil si at Han er med. Ting som for oss ser umulig ut kommer Han og hjelper oss gjennom. Han finner gull blant gråstein og vann i ørkenen og gleder der andre ser sorger. Your beauty and love chase after me every day of my life. I’m back home in the house of God for the rest of my life. (The Message)

This is good. I´m back home in the house of God. Der hvor han bor. Der hvor han er sjef. Fytti for ei salme. Takk for følge. Skal ut å gå på ski etterfulgt av en saftige biff i kveld. Living the dream. Take care!

Advertisements


4 Responses to “Salme 23”

  1. 1 kim

    very good preaching pastor!!

  2. 2 Kristin Sontum

    Tusen takk!! En herlig oppmuntring! Kan du skrive noe om vennskap, mangelen på det, eller rett og slett fikse noe man har mistet, som vennskap, gang på gang og som gjør innmari vondt?

  3. Love Green Light up. It’s definitely one of the exceptional brands available on the market and one i enjoy utilizing.

  4. I was wondering if you ever thought of changing the
    layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.

    Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures.
    Maybe you could space it out better?


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: