Glansbilder varer ikke evig

12Feb09

De varer fillen ikke i en storm eller i en frostnatt. De har ingen svar å gi når mørket er som mørkest.

I dag på min morgentur, før DU hadde spist din frokost, tok jeg en spasertur i minus 10 grader. Uten iPod. Uten agenda. Bare Gud og meg. Jeg har en sterk lengsel for tiden etter å se mer av kraften i oppstandelsen som er den sentrale begivenheten i den kristen tro. Jeg vil se mer enn følelser, mer en gode plakater der alt er vellykket. Jeg vil se ekte mennesker med ekte liv som går fra helvete til himmel. Superkristne som lever i beskyttede bomberom har aldri forandret noen ting.

I går satt jeg og skypet med en i Australia. Senere, i løpet av en halv time, chattet jeg med to personer på Facebook som sier ”Vet ikke om jeg orker mer. Er det noen der ute som kan sette meg fri?” De er desperate og opplever at de lever i et dypt mørke. Unge folk rett over 20 år. Når jeg var rett over 20 var jeg nygift, gikk i kirke og malte livet rosa. Det var meg!

Hør hva Paulus sier til Romerene 15: “Vi som er sterke, må bære de svakes svakheter og ikke tenke på oss selv. Hver enkelt av oss skal tenke på det som er godt for vår neste, det som bygger opp.” Vel, det er jo en klar tekst! Så hva blir da vår responsen på følgende: Mr.X wrote on your wall: «So I wanna be FREEE!»

La oss gi mer enn glansbilder og gode slogans. La oss gi det beste vi har; Jesus Kristus som setter fri. Som gir håp. Som tilgir. Som reiser opp. Det er Han som er lyset og som kan gjøre alle ting nye.
Det som er så bra er at vi får et fokus som reduserer den egoistiske og selvsentrerte dimensjonen som preger vår individualistiske og egoistiske verden.

Av og til blir jeg sååå irritert på situasjoner. Mange små ting kan irritere meg enormt. Noen ting er bra å irritere seg over og noen ting ikke. Evnen til å la seg bevege er kjempe viktig, men – Pick your battles!
Denne kampen har jeg valg og ved Guds hjelp skal Han vinne!
Salme 23 sier. Herren er min hyrde, jeg mangler ingenting…

One Response to “Glansbilder varer ikke evig”

  1. 1 Hege

    Det perfekte kan bli for trangt, har du glemt takknemligheten… Synes det er flott med slogans. Las 50 av dei i går, mange til ettertanke og refleksjon.
    Du virker rastløs, stopp opp og nyt resultatene for et øyeblikk… Ikke la dine ambisjoner skubbe deg over the edge. Den gylne middelveg er det beste for menneske, det fann dei ut før kristus sin tid…


Legg igjen en kommentar

