Bønn

28Jan09

 

Det er tre ting som bestemmer hvordan livene våre blir.

  1. Våre valg
  2. Våre ord
  3. Guds supernaturlige visdom og kraft

 

Jesus sier i Matt 7,7 at vi skal be og få! Punktum. Han sier at vi skal be og det vi ber om skal vi altså få. Med andre ord må vi be for å få. OK, men hvordan ber man da? Ligger man på kne og mumler, skriker man høyt, eller formulerer enn seg spesielt «åndelig» eller helst i tunger?

Egentlig kommer ordet bønn fra en litt forsiktig (ydmyk) innstilling til en høyere autoritet. Som for eksempel en sønn eller datters bønn til foreldrene. Undersåtter av en konge. Bønn er ikke å kommandere, men å formulere klart hva man vil ha eller ha gjort. Jesus går videre her og sier noe om vår instilling: «Be og du skal få! Let og du skal finne. Bank på og det skal lukkes opp for deg.» Egentlig er det trist at vi ikke har skjønt mer av dette, fordi om dette er sant er det virkelig nøkkelen til å se våre omstendigheter forandret!

Tenk deg 3 områder du kunne tenke deg en forandring på! Ikke les videre får du har gjort det.

Akkurat! Der ser du. Det er nok av ting vi ville ha forandret. Kanskje var noen av dine områder for forandring helse, bekymringer, venner, ekteskap? Behovene står i kø. Jesus er fryktelig enkel her. Be og du skal få.

Kanskje det er på tide å ta Han på ordet? Brit og meg har dette året forumlert klare «målbare» bønner ikke bare generelle. Du kan spørre  oss når dette året er over. Vi sier bønnen høyt ut til hverandre, nesten hver dag og holder fast ved den bestemmelsen vi tok. Vi ber fordi vi tror at den som ber han får. Jeg sier det høyt til meg selv når jeg ikke ser det fordi jeg tror det.

Jesus vil vi skal forvente mer. I Joh 14,12 sier Jesus at den som tror på Han skal gjøre store ting. Det har blitt ensbetydende med å hovmod å hevde at vi skal gjøre hva Jesus drev med. Det er på tide å ikke bare høre hva Jesus sa, men å tro det og leve det!

Mange sier at de har kommet inn i det som «Gud har for de». De som sier slikt kan umulig skjønt hvor stor Gud er. Gud er større enn våre erfaringer. Erfaringer er en av våre store fiender. De styrer oss. De styrer våre tanker, ord og ikke minst bønner. Hva med kreft? Ikke ofte vi ser noen store ting. Skulle noe være umulig for han som styrer «alt med sin mektige hånd»? Skulle ikke Han kunne redde din venn? Skulle ikke Han kunne ta bort smertene dine, forkjølelsen din?

Han som bestemmer istider og varme tider. Han som strekker grenser mellom land og vann. Skulle ikke Han kunne gripe inn i ditt liv med et mirakel?

Si til Han tre mirakler du kunne tenkt deg å se de neste 12 månedene.

Send meg en mail og se om ikke Gud har grepet inn og gjort «større» ting enn hva du hadde forventet. «Dersom dere ber om noe i Mitt Navn vil jeg gjøre det» – Matt 7,14.

I Apostlenes Gjerninger kapittel 1 sier Jesus noe til sine etterfølgere om kraft. Her kommer Guds supernaturlige dimensjon til syne. Jesus sier at de skal bli fylt med kraft. Hans kraft, den samme kraft som Gud reiste Jesus opp med fra de døde. Ordet kraft her kommer av det samme ordet som ordet dynamitt kommer fra. Det er en voldsom kraft. Den sprenger grenser, flytter fjell, forandrer sinn og tanker og situasjoner blir snudd opp ned. Denne kraften virker i oss.

Tenk om dine tanker, ord og beslutninger går mer i retningen av hva Gud kan gjøre med sin supernaturlige kraft i ditt liv. Tenk om Han griper inn. Tenk om Han vil gjøre et under ..

Be og du skal få.
Let og du skal finne.
Bank på og det skal lukkes opp for deg.

Advertisements


One Response to “Bønn”

  1. 1 Kristian Berntzen

    Yes! Veldig sant og godt sagt, Jostein! You rock!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: