Livsstil

19jan09

Når noen forteller meg hva jeg skal mene, bråbremser jeg. Når noen kommer med absolutter blir jeg skeptisk. Når noen opphøyer seg, distanserer jeg meg. Våre liv og vår livsstil kan fort bli et offer for kultur, påstander og «allmenne» leveregler. Trender, musikk, klær, interiør og også mye viktigere ting. Noe er bevisst, men enda flere ting er ubevisst.

Jeg reagere av og til på førstesidene i avisene, hvor smale meninger kan bli presentert i overdimensjonert skala. Ofte speiles virkeligheten skjevt. Og vi spiser ofte det som presenteres som sannheter rått.

Bibelen sier at vi skal fornye sinnet vårt (Rom 12,2). Man kan godt si at det er det samme som å re-programmere vårt sinn – se på hva vi egentlig tenker og mener. Vår livsstil er egentlig en forlengelse av hva mengden tenker.

I det nye testamentet skriver Paulus 4 kapitler om livsstil. Han skriver om hvordan vi bør leve våre liv, med hvilke fokus, verdier og handlinger og med hvilken respekt og med hvilket forhold vi bør ha til samfunnet.

Det er viktig at vi er bevisste på alle sider av vår livsstil og ved alle sider av våre liv. Språk, penger, verdiger, forvaltning …

Vårt liv er et resultat av hva vi putter inn i det. Om du vil forandre verden og bety en forskjell, kom deg opp av stolen og reprogrammer deg! Få nye tanker inn i hodet. Skaff deg input fra forbilder du kan identifisere deg med. La Guds ord være inspirasjon og rettesnor.

Noe er evig. Noe er kraftig. Finn ut hvordan du skal leve og design livet ditt. Selv er jeg for tiden veldig fokusert på hvordan å gjøre fattigdom historie. Om jeg kan bety en forskjell for 8, 80 eller 800 barn i Uganda vet jeg ikke, men det starter med ett barn som har like stor verdi som et av mine egne barn.

Den 4. februar skal vi ha besøk av grunnleggeren av Europris, Jan Egil Gulbrandsen, til å snakke til alle som er i næringslivet om et spennende tema: «Utfordringer og muligheter for næringslivet til å gjøre fattigdom historie».

Hvordan er din livsstil? Hva skal du være kjent for?

Jeg håper dessuten at vi snakkes i kveld, 19. januar, på Intro Uke på Fredheim Arena kl 19.30 der vi setter fokus på språk, samlivsformer og rus. Hvordan skal vi møte en verden med fri flyt på etiske områder, og hvilken moral skal vi leve med?

One Response to “Livsstil”

  1. 1 Ragnhild

    De e sant Jostein, å bety en forskjell begynne med 1, osså kan de bare «bala på seg».. 🙂

    Ååå fytti så eg glede meg t ikveld, og t Intro videre i vår…!


Legg igjen en kommentar

