Perspektiver på rettferdighet

02jan09

Det er urettferdig når svake mennesker ikke får hjelp. Det er urettferdig når Russland ikke vil selge gass til Ukraina. Det er urettferdig når folk sulter i Kina. Det er urettferdig at det er over 2 mill. barn som bor på gata i Mexico City. Det er urettferdig at eldre ikke får enerom på pleiehjemmet. Det er urettferdig at noen tjener millioner og andre ikke kan brødfø seg. Det er urettferdig at jeg ble født i Norge med en lys hudfarge istedenfor en mørk hudfarge i Zimbabwe. Da hadde jeg enten flyktet fra landet eller vært død nå og barna mine hadde ikke hatt mulighet til å vokse opp. I 2007 ble det oppdaget 2,7 millioner nye tilfeller av Aids og 2 millioner døde av Aids relaterte sykdommer. (kilde: http://data.unaids.org/) Det tilsvarer 18 tsunamier i året. Det er veldig urettferdig at unge jenter blir voltattt og påført en dødelig lidelse. Verdens oppmerksomhet er akkurat nå på slanking og Gazastripen (!). Det er urettferdig. Visste du at det bare i desember ble drept 510 personer i Caracas i Venezuela. Antakelig er tallet mye større. Det skjer hver mnd. Det er urettferdig. Under ser du de farligste hovedstedene i verden:
1. Caracas, Venezuela
2. Cape Town, Sør-Afrika
3. New Orleans, Louisiana («delstatshovedstad»)
4. Moskva, Russland
5. Port Moresby, Papua New Guinea
(Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2844669.ece)

Det er urettferdig at noen blir rammet av urettferdigheten. Ikke sant? Det som er verre er at vi lar oss lure av media til å tro at det de sier er rette perspektiver! Jeg får lyst til å kjøpe NRK, TV2 og NTB og komme med andre pespektiver på verdensbildeet. Av og til har jeg lyst til å flytte til Mexico igjen for å treffe Otoniell som ikke hadde far og hans mor var prostituert. Han er nå over 20. Jeg har ikke peiling på hva han gjør og hvordan han bor, men det er urettferdig at han ikke har samme sjansene som DEG!!!!
Nytt år og nye muligheter. La oss erklære krig mot urettferdigheten og la rettferdigheten seire, der vi har mulighet til å bety en forskjell. Jeg vil holde høyt et ord til oss som kaller oss for Kristi etterfølgere: James 1:27 ”Religion that God our Father accepts as pure and faultless is this: to look after orphans and widows in their distress and to keep oneself from being polluted by the world. ” TNIV
Hvorfor skal vi gjøre det? Fordi vi skal avspeile vår far i himmelen! Han så på urettferdigheten og GJORDE noe med det!! Han sendte sin egen sønn til verden for å gjøre oss frie, fra lenker, fra tvang, undertrykkelse og Han demonstrerte et nådens år. (Luk 4.) Dette året SKAL være et år av nåde og rettferdighet (har jeg bestemt meg for!!). Mer en noen gang et år av progresjon på disse områdene. Jeg utfordrer deg som leser denne bloggen!! Bli med å erklær krig……… mot urettferdighet!! Du kan la det nye året bli bra – i hvertfall for noen. Det hadde vært rettferdig!!

One Response to “Perspektiver på rettferdighet”

  1. 1 Sindre

    Dette var et utrolig bra og gripende innlegg Jostein. Jeg er med deg og erklærer krig mot urettferdighet!


Legg igjen en kommentar

