Mot lysere tider…

27Dec08

Det er når det er mørkt at det kan bli lysere.
Det er når vi har nådd bunnen det går oppover.
Det er når vi finner ut at vi vil ha en forandring det kommer forandring
‹‹Det største i morgen er at sola snur kl 12.04›› sa Einar Lunde i NRK1, lørdag kveld. Dvs at det blir ikke mørkere. Det går mot lysere tider. De fleste av oss bryr oss ikke om det. Vi vet at mørketiden kun varer en viss tid. Noen fokuserer på at det blir det lysere, mens svigerfar allerede i april minner meg på at det snart blir høst. Det er jo sant det, men først kommer det en vår.
Midt i finanskrisen og økende arbeidsledighet sier vår erfaring at det snart blir bedre. Egentlig er dette ikke noen ‹‹finansKRISE›› for oss. Kjøpesenteret Kvadrat i Sandnes har økt omsetningen med 4 % . Det er de fattige landende som må ta den største byrden. Om en bilfabrikk eller to i USA går dukken så vipper det ikke noen nasjon av pinnen. Jeg tror nok at vi etter hvert kommer til å merke mer enn hva vi gjør i dag, MEN det går mot lysere tider. Det kan bli verre med økonomien men vi er klare. Vi er forberedt på mindre penger. Sterkere virkemiddler og kanskje mer solidaritet. Sist søndag ble jeg grepet av 2-åringer som hadde pakket inn den beste leken sin og gav den i en stor pakke til ungene i Watoto, Uganda (som Intro aktivt støtter). Det er sterkt. Å dele det man har. Ikke dyrke egoet men dele, fordele riktig og stå på de fattiges side! Noen sier at dette er et ‹‹endetidstegn››. Kanskje det, men det blir noe enkelt å si at gulfkrigen, tsunamien og en finanskrise peker mot en avslutning av tiden. Ja, jeg tror denne tiden tar slutt , slik vi kjenner den. Jeg tror at å prøve å finne en dato er feil.  Ikke engang Jesus prøvde på det, det er bare Gud Fader som vet det. Men vi, du og jeg, som lever i dag, bør gjøre som sola. Se mot lysere tider. Når ekteskapet ditt halter. Når det er sosiale verdenskriger på arbeidsplassen din eller nabokrangel, kan du si: ‹‹Dette skal ikke bli verre, men bedre og JEG kommer til å gjøre min del.›› Jeg digger skrifstedet fra Efeserne 5:  15Be very careful, then, how you live—not as unwise but as wise, 16making the most of every opportunity, because the days are evil.  Midt i stormen. Uansett hvilket ‹‹mørke›› jeg opplever tenker jeg: ”Making the most of every opputunity”

No Responses Yet to “Mot lysere tider…”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

