Alle inviterer

21Dec08

Å tale, undervise og stille seg foran en mengde mennesker er ikke bare enkelt. Samtidig er det et stort privilegium. Om noen timer går jeg på talerstolen i Intro Sandnes og skal tale i del nummer 3 av serien om at «Alle bryr seg, alle deltar og alle inviterer».

Engasjement er viktig i en kirke. Kirke handler ikke om meg, men om neste generasjon og de som enda ikke tror. Vent litt. Hva med mitt åndelige liv? Skal ikke det bety noe, spør du kanskje. Joda joda, men du har allerede en relasjon med Jesus. Du har en egen bibel, laster ned podcast og tilgang på det aller meste. En kirke må både velsigne de som tror og nå de som søker. Denne balansegangen må avspeiles i vår kommunikasjon og valg av metoder.

Kristne er superflinke til å snakke om «oss» og «dem». Det må vi slutte med .. Vi er midt i verden. Vi lever sammen med mennesker og skal være normale mennesker som lever for noe større enn oss selv. For håp og tro – tro på Jesus Kristus. Vi må ikke bygge ghetto-kirker – da minimerer vi budskapet vårt og vår egen verden til en liten, liten boks.

Under har jeg lagt ved mitt utkast til talen i dag. I den siste tiden har jeg redusert notatene mine slik at det er mer hjerte som kommer ut. Ha en god søndag!

Alle inviterer

  • Alle bringer, med seg. Liv som er inkluderende.
  • Deler på det beste de har. Byr på det en har.
  •  Jesus; kom til meg, dvs til Han som er Guds riket. Med oss selv slik vi virkelig er. Byrder. Erfaringer. Ikke slik vi ønsker å være.
  • Invitert til bryllup / fest , Til Guds Rike, Til felleskap

Jesus og barna 

“De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort. Da Jesus så det, ble han harm og sa til dem: «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.» Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem.”  Mark 10

Jesus sier; la de små barna komme til meg. Altså vil Jesus at vi bringer oss selv til HAN. Han vil også at vi bringer det som er dyrebart og elendig til HAN. Livet vårt inneholder alt.

Hvilke hinder legger vi for mennesker i å treffe Jesus???

Poenget med å bringe og invitere mennesker til Jesus er dette: Det er en menneskerett å ta egne valg!

For å vurdere om Jesus er Guds Sønn må det en erfaring til. Nå er det ikke lenger noen hindringer for å komme til Jesus!!!

Jesus starter høyt: Visste du …

vers 10: ”Hvis du kjente Guds Gave og visste hvem Han er som sier til deg: Gi meg å drikke, da ville du ha bedt Han, og han ville gitt deg levende vann”

Så lurer Han henne i en felle.

vers 16: ”Jesus sier til henne: Gå og rop på mannen din og kom tilbake hit”

Hvorfor kunne hun ikke det:

  1. Midt i siestaen
  2. Da ville det komme to.
  3. Så bekrefter Han henne…   

vers 39: ”Han fortalte meg alt jeg hadde gjort”

Uten å fordømme. Viste veien til en bedre fremtid. Om jeg fikk vite alt du hadde gjort. Hvordan ville jeg reagert? Vi reagerer ut fra våre hjerter

– Nå er det ikke lenger på grunn av det du sa, at vi tror, for vi har selv hørt Ham, og vi vet at Han er i sannhet er Verdens Frelser, Kristus

En samaritansk kvinne inviterte hele byen til han som kanskje kunne være…?  Ikke skråsikker men hadde en fantastisk opplevelse.

Min mor inviterte meg

I dag så er begge grupper her:

  • Du som lever livet
  • Du som  sier som denne kvinnen: Kunne han være Kristus?

Poenget er

  • Ikke min oppgave å frelse noen
  • Ikke min oppgave å prøve å være Gud og si om du er frelst eller ikke.
  • Min oppgave er å invitere deg til en relasjon der du tar selvstendige valg.

Intro eksisterer for å invitere mennesker som ikke tror så mye til Kristus Jesus slik at HAN kan svare på spørsmålet:

”Kunne Han være Kristus”???…

Dette året er slutt snart. Neste år skal være et år der mange av våre venner tar imot Jesus fordi noen inviterte og introduserte dem til han som er Messias

Tenk deg en familie. En bedrift. En kirke …

No Responses Yet to “Alle inviterer”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

