Kulturåret ebber ut….

09Dec08

kultur-byen-stavanger

På lørdag var jeg på avslutningen av kulturåret. Vanvittig bra og stilig på ALLE måter. Det er jo stas når titusener kommer sammen og har samme opplevelse? Et spektakulært show med 400 sangere som toppet det hele. Kultur er ikke noe man har ett år. Heller ikke noe man kan kjøpe. Kultur er en konsekvens av en gruppes felles verdier og normer. 

Lørdagen satte i sving noen tanker på hva det vil si å bygge kultur. De fleste av oss er ubevisste når det kommer til dette. Ofte kan vi si om vi liker kulturen eller ikke. Senser om det passer oss i stil og utrykk. Jeg liker den latinske kulturen. Litt ‹‹manjana›› (i morgen eller når det passer) kultur. Veldig relasjonell og høy party faktor. Når vi bodde i Mexico fikk vi dette under huden og etter at jeg kom hjem fant jeg ut at det var mange ting som jeg likte bedre med den kulturen, men ikke alt.

Det er mulig å styre en kultur og da må man være bevisst på valg av verdier og hør her: Jeg tror at relasjoner er innfallsporten til et meningsfullt sosialt liv der enkeltmennesker respekteres. Videre må alle få lov til å være i prosesser! Vi kommer så ofte med løsninger på ALLE problemer når mennesker egentlig har mer behov for å bare bli respektert for den de er. Enten du og jeg er på vei opp eller ned i heisen er relasjoner helt avgjørende. Å bygge livet sitt på noe mer enn økonomi, ismer og ‹‹iform›› teorier bygger grunnfjellet i livet. Jeg tror at Guds Ord – Bibelen er det beste et menneske kan legge som fundament i livet sitt, familien og i sitt sosiale liv. Mange vil si at den tiden vi lever i akkurat nå viser dette , men egentlig ikke. Tror det skal mer til at vi søker nye fundamenter enn rykter om et elendig liv. For egenltlig er det få eller ingen som kjenner noen krise på kroppen. Guds Ord må alltid ha en relevans til livet vårt , eller den troendes liv må ha en ‹‹connection›› til hva som egentlig skjer. Å ha en slik kultur kan være noe som får mennesker til å leve maximalt, fordi individet alltid må respekteres og ta selvstendige valg. En kultur som er skapt av slike verdier vil jeg være endel av. Selvfølgelig er det masse andre verdier som kommer og går og som maximerer, men disse ville jeg holde høyt i mitt liv og min familie.

Ja til kultur. Rett kultur og bevisste mennesker som skaper den beste kulturen…

No Responses Yet to “Kulturåret ebber ut….”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

